Některé pražské silnice opět zrychlí

Praha – Pražský magistrát rozhodl, že na třech úsecích, kde v lednu snížil rychlostní limit ze 70 nebo 80 na 50 kilometrů za hodinu, omezení zruší. Mělo by se tak stát u ruzyňského letiště, na Jižní spojce u Barrandovského mostu a ve Spořilovské. Na dalších místech ovšem 50 zůstává, důvodem je snaha o omezení hluku v okolních domech. Pražský magistrát se dnes zabýval zprávou, podle které se po snížení rychlostního limitu skutečně snížil hluk téměř o polovinu, zároveň se ale prudce zvýšily emise.

Kde se pojede rychleji

  • Spořilovská (úsek Brněnská – Jižní spojka)
  • Pražský okruh/Lipská (u letiště)
  • Jižní spojka (úsek Barr. most – Vrbova)

V úsecích, které magistrát vybral, by se mělo začít jezdit rychleji již v polovině příštího týdne. Primátor Pavel Bém řekl České televizi, že by se tak mohlo stát ve středu. Konkrétní termín ale bude záležet i na Technické správě komunikací, která o změně zatím vůbec neví.

Vedení města chce následně prověřit i další úseky. Pokud by ani tam nebylo snížení rychlosti opodstatněné, mohla by se na další místa vrátit značka povolující rychlost 70 či 80 km/h. „Prosíme Pražany, aby nás informovali, kde si myslí, že je takové nesmyslné omezení. My to rádi zvážíme,“ řekl primátor Bém.

Rychlostní omezení jako lék na zácpu

Zatímco v některých místech se po snížení rychlostního limitu dosáhlo především zhoršení ovzduší, jinde se zkrátily kolony. Mnohem lépe průjezdná je především magistrála na Nuselském mostě a v Legerově ulici.

„Pokud jedou vozidla v harmonickém proudu a jedou nižší rychlostí, je úplně nejvyšší propustnost komunikací,“ zdůvodnil Pavel Přibyl z dopravní fakulty ČVUT. „Nejhorší jsou tzv. šokové vlny. Ty se šíří tak, že někdo jede agresivně, zastaví, za ním musí zastavit další řidiči – a vzruch se šíří dozadu,“ doplnil. Naproti tomu když všichni řidiči jedou stejně rychle, jak se nyní děje v úsecích se sníženou rychlostí, je silnice mnohem lépe průjezdná.

Díky tomu je ztráta času v některých úsecích se sníženou rychlostí pouze minimální oproti době, kdy se mohlo jezdit až 70 nebo 80 kilometrů za hodinu. „Pokud vznikaly kolony a často jsme stáli u Nuselského mostu, je ztráta času relativní,“ uvedl Přibyl.

Je však řada míst, kde se asi všichni shodnou na zbytečnosti rychlostního omezení. „Dovedu si představit, že na zmíněném úseku k letišti, kde není žádná obytná zástavba, by stálo za to rychlost zvýšit,“ řekl Pavel Přibyl.

  • Zvýšení rychlosti autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1513/151210.jpg
  • Kolona na Nuselském mostě autor: 802.cz, zdroj: www.802.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/860/85910.jpg