Pelhřimovské silnice opravoval stroj, který nikdo nechce

Pelhřimov – Silnice jsou po letošní zimě v zoufalém stavu. Silničáři na mnoha místech čekají na vhodné počasí, aby je spravili. Nový stroj na opravu silnic, který dnes jeho výrobce zkoušel v Pelhřimově, může pracovat i při mínus deseti stupních, a dokonce levněji. Silničáři o něj ale zatím nemají zájem. Díru v asfaltu přitom stihne opravit během čtvrt hodiny, jeho výrobci také tvrdí, že na rozdíl od běžné záplaty se ta strojová záhy nerozpadne.

Při testování nemělo opravářské zařízení z běžnými dírami problém. Po jeho průjezdu vypadala díra hluboká osm centimetrů a široká půl metru, jako by na ní desítky minut pracovala celá skupina dělníků. „Využíváme zahřátého recyklátu, který vzniká při frézování vozovek a je k dispozici celý rok,“ řekl Martin Kotrbatý, jehož firma stroj vyrobila. „Je to jednotný koberec, nemá spáru, která by se časem začala drolit, praskat, vypadávat,“ doplnil Václav Hnízdil, jehož společnost Autokredit stroj provozuje.

Poprvé si mohli silničáři prohlédnout zařízení na brněnském strojírenském veletrhu loni v září. Zatím o něj ale nemají zájem, ačkoli může pomoci s finančními potížemi, které silniční správy mají. Vláda musela krajům přidat 750 milionů korun na opravy po zimě, státu samotnému chybí čtyři miliardy na dálnice a silnice I. třídy.

Reportáž Blanky Poulové a Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Výrobce stroje přitom uvádí, že oprava jednoho metru čtverečního stojí 500 korun, silničáři přiznávají, že běžně platí trojnásobek. Záplata navíc často nevydrží ani rok, ačkoli by se neměla vyměňovat nejméně dvě léta. Podle opravářských firem je to proto, že jsou vozovky po zimě prosolené.

Kraje proto přišly se snadným řešením – místo aby ušetřily na opravě silnic, přestanou je v zimě solit. Jako první chce toto opatření zavést Středočeský kraj.