V Praze se začínají stavět nové stanice metra na trase A

Praha - Výstavba nových stanic pražského metra na trase A dnes začala poklepáním na základní kámen. Slavnostního zahájení stavby se zúčastnilo vedení hlavního města společně s představiteli dopravního podniku (DPP). Nový úsek povede z Dejvické do Motola a bude zprovozněn v roce 2014. Stavba má stát téměř 19 miliard korun. Poté by stavaři měli pokračovat ražením dalších tunelů k ruzyňskému letišti, uvedl primátor Pavel Bém (ODS).

„Před čtyřmi lety jsme slíbili výstavbu nových stanic metra trasy A. Dnes tento slib naplňujeme,“ řekl Bém. Prodloužení trasy A je podle něj důležité především pro Prahu 6 a oblast Vítězného náměstí, ze kterého by po dostavbě měla ubýt autobusová doprava.

Na trase A za čtyři roky přibudou stanice Červený vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy pražského metra se tak prodlouží o více než šest kilometrů. Stavba bude stát asi 18,7 miliardy korun, Praha by ale měla získat zhruba osm miliard korun z fondů Evropské unie. Radní pro dopravu Radovan Šteiner zdůraznil, že stát na stavbu nepřispívá.

Reportáž Štěpánky Martanové (zdroj: ČT24)

Do budoucna se počítá s rozšířením trasy A na letiště Ruzyně přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle a Staré letiště. Magistrát předpokládá, že tento úsek bude zprovozněn do roku 2018. Hlavní město plánuje i stavbu metra D. Protínat má centrum metropole od Hlavního nádraží po Depo Písnice, ulehčit má především přetížené trase C. Podle plánů bude stát více než 40 miliard korun, stavba bude rozdělena do tří etap. Měřit bude 11 kilometrů a do Písnice povede přes náměstí Míru, Pankrác, Krč a Libuš. Moderní vozy budou řízeny dálkově.

Zakázku od dopravního podniku získalo sdružení společností Metrostav a Hochtief CZ. Tunely metra budou razit plně mechanizované razicí štíty, ty se do Česka podle generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta vrátí téměř po 40 letech.

Pražský dopravní podnik v současné době provozuje na třech linkách 57 stanic metra a denně metrem přepraví více než milion cestujících.