Chátrající nádraží nespadnou, slibují ČD Karlovarskému kraji

Karlovy Vary – Nové moderní vlaky a především opravu chátrajících staničních budov slibují cestujícím i úřadům v Karlovarském kraji České dráhy. Skončit by tak mohla dlouholetá ostuda, kterou dělá krajskému městu jeho nádraží, stav budov ale kritizují i radnice dalších měst v kraji. ČD dosud argumentovaly, že nemají dost peněz na opravy nádraží a nákup nových vlaků. Teď se blýská na lepší časy, po uzavření dlouhodobé smlouvy s krajem jsou dráhy přesvědčeny, že peníze konečně budou.

České dráhy přitom už deset let nasazují na některé linky moderní motoráky Desiro. V současnosti jezdí mezi Chebem a Mariánskými Lázněmi a na přeshraničních tratích výchozích z Chebu. Jenomže vlaky drahám nepatří, ČD si jednotky pronajímají od německého dopravce Vogtlandbahn.

Příští rok by se měly na tratích v Karlovarském kraji objevit také nové vlaky v barvách ČD. Šest souprav bude jezdit na tratích, kde jsou dnes na regionálních spojích k vidění soupravy starých vagonů s lokomotivou. „Na lince Mariánské Lázně – Cheb – Sokolov – Karlovy Vary a potom z Karlových Varů do Chomutova,“ upřesnil Vladimír Omelka, ředitel karlovarského Krajského centra osobní dopravy ČD.

Video Reportáž Marka Štětiny
video

Reportáž Marka Štětiny

EgroNet slaví 10 let

Během konání výstavy EXPO 2000 v Německu vzniklo v česko-bavorsko-sasko-duryňském pohraničí uskupení dopravců nazvané EgroNet. Jeho součástí jsou železniční společnosti České dráhy, Viamont, Vogtlandbahn a Německé dráhy a několik autobusových firem. ČD i Viamont si v rámci tohoto uskupení půjčují od německé Vogtlandbahn moderní vlaky. Sdružení EgroNet prodává i vlastní síťovou jízdenku, která platí v regionálních vlacích i některých autobusech v Karlovarském kraji a v německém příhraničí.

Karlovy Vary budou mít nové nádraží

Možná ještě více než stav vozového parku ale trápí města a obce v Karlovarském kraji stav nádražních budov. Přívětivé prostředí nenaleznou cestující v Sokolově, Františkových Lázních ani Tršnici, dokonce ani na velkém pohraničním nádraží v Chebu. Docela nejhůře je na tom horní nádraží v Karlových Varech.

Právě toto nádraží, které na první pohled vypadá spíše jako doupě loupežníků, se České dráhy nedávno rozhodly částečně zbourat a do dvou let postavit novou budovu. Původní investor, který měl stávající nádraží zrekonstruovat a dostat pak do dlouhodobého pronájmu, totiž při pohledu na stav budovy raději z Karlových Varů utekl.

Opravy snad konečně začnou

Problémy jsou ale i s rekonstrukcích dalších staničních budov. „Problémem je, že nádraží jsou předimenzovaná,“ uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda. „Jsou stavěny v 19. století pro nějaký objem lidí,“ doplnil náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil. Dráhy tak budou muset pro budovy najít i další využití nesouvisející přímo s železniční dopravou a odbavováním cestujících.

Ředitel drah přesto věří, že se podaří stanice brzy zušlechtit. ČD nyní dostávají více peněz než dříve a k moderznizacím je vážou i smlouvy s kraji. „Osobní doprava je zafinancována díky dlouhodobým smlouvám. To znamená, bude víc peněz na údržbu nádraží. Vytipujeme, která jsou v nejhorším stavu,“ uvedl Žaluda.

Letos by měly České dráhy investovat do oprav nádraží v Česku přes 100 milionů korun, další stovky milionů korun chtějí získat z evropských fondů.