Většina plánovaných silnic je v ohrožení

Praha - Česká republika dostane z Bruselu peníze jen na páteřní spojení, které by mělo být v roce 2015 z Německa do Polska přes Plzeň, Prahu, Brno a Ostravu. Řada plánovaných silnic tak zůstane nedostavěna, informoval o tom server Aktuálně.cz s odkazem na materiál s názvem Dopravní sektorová strategie, který vypracoval řídicí orgán Operačního programu Doprava. Brusel si vyžádal vypracování dopravní strategie s podmínkou, že bez ní nebude české stavby podporovat. Obchvatů se dočkají v Nymburku, Kolíně, Moravských Budějovicích, Příboru a Valašském Meziříčí. Podobně jako v posledních pěti letech má ŘSD ještě letos na nové stavby 45 miliard korun.

Podle zmiňované strategie se k současným silničním odbočkám do Liberce, Hradce Králové, Bratislavy a Olomouce nově přiřadí dvě dálnice. První povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan a druhá z Hranic na Moravě přes Frýdek-Místek do Polska. K tomu se podaří dostavět jen kratší úseky, z nichž nejdůležitější bude dvojí napojení Zlínska na dálnici D1, uvedl server.

Nyní je rozestavěno 12 dálnic či rychlostních silnic, do roku 2015 budou dokončeny tři z nich. Podle serveru Aktuálně nejsou peníze na severní část pražského okruhu ani na dálnici do Českých Budějovic. Rozestavěna údajně zůstane i rychlostní silnice z Prahy do Písku, Karlových Varů a do Chomutova, spojení z Hradce Králové na polskou hranici a do Turnova a rychlostní silnice z Břeclavi přes Uherské Hradiště do Hulína.

Ředitelství silnic a dálnic má letos na nové stavby 45 miliard korun. Tato částka se za dva roky sníží na polovinu, později klesne na 13 miliard korun v roce 2015, kdy skončí přísun dotací z Bruselu. Stavebníci se pak budou muset spolehnout na dotace ze státního rozpočtu a na část výnosů ze spotřební daně za benzin a z mýtného, doplnil server.