Ve Vítkovicích má vzniknout větší lokomotiva na zemní plyn

Ostrava – Vítkovice Group a Výzkumný ústav železniční připravují po zkušební rekonstrukci posunovací lokomotivy na pohon stlačeným zemním plynem (CNG) podobnou úpravu větší lokomotivy. České dráhy jim poskytly dieselovou lokomotivu řady 714, která se používá k posunu k vedení lehkých regionálních vlaků. Výrobci by chtěli, aby tato lokomotiva po rekonstrukci na CNG začala jezdit v řádném provozu.

První lokomotivou, kterou Vítkovice Group po roce práce upravily k pohonu zemním plynem, je lehký posunovací stroj řady 703 známý jako „Prasátko“ o výkonu 250 kilowattů. Rekonstrukci představily na veletrhu Raildays v Ostravě, v provozu je ale už od ledna.

„Lokomotiva má prokazatelně nižší množství emisí ve výfukových plynech proti naftovým motorům. Při měření hluku se prokázalo jeho snížení až o 13 decibelů při maximálních otáčkách motoru,“ uvedl ředitel společnosti VÍTKOVICE Doprava Jaromír Scelavík s tím, že první jízdy potvrdily snížení nákladů na pohonné hmoty o 30 až 40 procent.

Větší lokomotiva by měla po rekonstrukci dosahovat výkonu až 500 kilowattů. Oproti dieselové verzi je to o 100 kilowattů méně, k vedení lehkých souprav by však měl takový výkon lokomotivě postačit. ČD podle své mluvčí Kateřiny Šubové očekávají, že úprava stroje sníží provozní náklady a umožní ekologičtější provoz.

Osobní vlak v Turnově
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší