Z Harrachova do Polska pojedou vlaky od 2. července

Harrachov – Na přeshraniční železniční trati z Harrachova do polské Sklářské Poreby bude v pátek 2. července po 65 letech slavnostně obnoven provoz. O den později začnou nově otevřeným úsekem jezdit pravidelné vlaky. Kolik vlaků denně bude jezdit, zatím není jasné, zřejmě jich ale bude méně než původně slibovaných pět párů denně. Završení tak dojde snaha starostů z obou stran hranice, kteří o obnovení trati, na níž byl ukončen provoz po druhé světové válce, usilovali od roku 1991.

Již dříve oznámil Liberecký kraj, že vlaky ze Sklářské Poreby by měly v Česku jezdit pouze do první vícekolejné stanice za Harrachovem – do Kořenova. Dopravu má na české straně zajistit společnost Viamont, jejíž vlaky jezdí například také z Trutnova do polské Lubawky. V Kořenově bude možné přestoupit na jiný spoj do Tanvaldu, respektive Liberce.

Liberecký kraj zaplatí letos za půlroční provoz na svém území Viamontu dva miliony korun. Smlouvu s dopravcem nedávno schválili krajští radní.

Obnova trati, kterou spolufinancovala Evropská unie z programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 ČR-Polsko, stála více než 160 milionů korun. Většina prací probíhala na polské straně. Česká část trati byla v poměrně dobrém stavu, podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Pavla Hally stála její rekonstrukce 20 milionů korun.

Železniční spojení Tanvaldu, Kořenova a Sklářské Poreby je v mnoha směrech unikátní. Trať Tanvald–Kořenov z roku 1902 má funkční ozubnicový systém – jako jedna z mála tratí s běžným rozchodem 1 435 milimetrů. V běžném provozu však na ní jezdí normální vlaky, sklony totiž nejsou takové, že by s nimi soudobá vozidla měla problém. Z Kořenova do Sklářské Poreby byla trať do ukončení přeshraničního provozu elektrizovaná. Po roce 1945 ale byly sloupy sneseny, dnes zbývá pouze jeden v kořenovském nádražním muzeu.

Pohled z Harrachova na začátek trati do Polska
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší