EK zažaluje Česko kvůli pomalé liberalizaci železniční dopravy

Brusel – Evropská komise zažaluje třináct států EU včetně Česka za to, že nedostatečně a příliš pomalu otevírají trh železniční dopravy. Podle Evropské komise spočívá problém především v nedostatečném oddělení správců železniční infrastruktury od dopravců. Například v Česku tak Správě železniční dopravní cesty dodnes nepatří nádražní budovy, které jsou majetkem Českých drah, zaměstnanci ČD se také podílejí na řízení dopravy.

Komise ovšem zatím neupřesnila, jaká konkrétní pochybení nalezla, její vyjádření bylo pouze obecné. „Nesprávné provedení směrnic prvního železničního balíčku vede k překážkám v přístupu na trh a k nedostatečné průhlednosti přístupových podmínek. Nespravedlivé podmínky hospodářské soutěže v přístupu k infrastruktuře mohou být způsobeny tím, že provozovatel infrastruktury, který je odpovědný za stanovení poplatků za přístup k infrastruktuře a přidělení kapacity sítě, není dostatečně nezávislý na subjektech, které samy provozují železniční dopravu,“ uvedla komise ve svém prohlášení.

Kromě nedostatečného oddělení správce infrastruktury od dopravce resp. dopravců kritizuje EK v některých státech nedostatečné řešení otázky zpoplatnění přístupu k infrastruktuře, občas podle ní chybí požadovaný regulační orgán.

České úřady se k oznámení komise zatím nechtějí vyjadřovat. „Nevíme zatím konkrétně, co nám komise vytýká, počkáme si na zaslání oficiálního stanoviska a pak se k tomu vyjádříme,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Evropská komise má na stole ještě jeden podnět, který se týká železniční dopravy v Česku – společnost Student Agency kritizovala způsob, kterým dostaly České dráhy dlouhodobé zakázky od krajů na zajišťování regionální dopravy.