Strojvedoucí v Ústí věděl, že má zpomalit

Ústí nad Labem – Strojvedoucí, který v pondělí zahynul v Ústí nad Labem při nehodě příliš rychle jedoucího osobního vlaku, včas věděl, že má zpomalit. Oznámil to Jan Kučera z Drážní inspekce na základě zkoumání údajů ze staničního zabezpečovače. Podle nich bylo zabezpečovací zařízení v pořádku a včas ukázalo, že má vlak zpomalit na 50 kilometrů za hodinu. Ten však na výhybku, po níž měl přejet na druhou kolej, najel téměř dvojnásobnou rychlostí. Definitivní příčinu nehody stanoví komisaři po prohlídce havarovaného vozu 12. července.

Strojvedoucí byl podle Kučery před nehodou v pořádku, do poslední chvíle mačkal tzv. „živák“ – kontrolní tlačítko, kterým dával najevo, že je při vědomí. Těsně před nehodou, když zjistil, že jede příliš rychle, aktivoval rychlobrzdu, která vlak zpomalila ze 117 na 108 kilometrů za hodinu. Souprava poté vykolejila a narazila do zídky, která zdemolovala řídicí vůz třívozové dvoupodlažní jednotky. Strojvedoucí při nehodě zahynul, jedenáct cestujících utrpělo zranění.

„Zatím jsme analyzovali údaje ze staničního zabezpečovacího zařízení ESA11, které potvrdily, že návěstidlo signalizovalo jízdu do odbočky a rychlost 50 kilometrů za hodinu,“ řekl Kučera.

Inspektoři nyní předpokládají, že dvaapadesátiletý strojvedoucí věděl, že nemá volno, ale včas nezpomalil. Buď pochybil on, nebo se porouchaly brzdy jednotky, kterou v roce 2001 drahám dodala ostravská ČKD Vagonka. Inspektoři ji budou zkoumat 12. července, poté definitivně řeknou, co bylo příčinou nehody.