Volhy byly nejznámějšími sovětskými vyslanci

Moskva – Nezaměnitelné a podle mnohých nejkrásnější sovětské auta vyráběla automobilka GAZ z dnešního pohledu neuvěřitelných čtrnáct let. První volha sjela z výrobní linky v říjnu 1956, poslední 15. července 1970. Potom začala továrna montovat nástupce vozů, které se proslavily po celém světě a bezesporu odjakživa měly za ruskými hranicemi mnohem lepší jméno než Chruščov nebo Brežněv. Automobilka GAZ vznikla na konci 20. let 20. století a před druhou světovou válkou vyráběla licencované vozy Ford. S koncem války však připravila projekt vlastního vozu nazvaného Poběda, které poté vyráběla deset let a následně vozy téže konstrukce vznikaly v Polsku pod názvem Warszawa.

V GAZ zatím od roku 1956 začaly vznikat nové vozy GAZ-21 Volha. Nezapřely jak svého předchůdce, tak inspiraci v amerických „korábech silnic“. Zprvu do ní výrobce montoval motor s ventily po straně vyvinutý pro pobědy. Rok po zahájení výroby už dostávaly volhy motor s rozvodem OHV a jejich sláva se začala šířit světem – především však tím východním.

Řada vozů Volha se dostala i do Československa, kde byly mezi spartaky nebo Wartburgy 311 nepřehlédnutelné. Jenom málo z nich však sloužilo jako soukromý osobní vůz. Volhy zařadila do svého vozového parku Veřejná bezpečnost, taxislužba nebo mnohé podniky. Cesta volhy do osobního vlastnictví nebyla jednoduchá především kvůli ceně nového vozu, v roce 1961 se prodával za 55 tisíc korun, zatímco Škoda Octavia stála zhruba polovinu – 28 500 korun.

Během výroby vozů GAZ-21 vznikla i řada malých sérií, jejichž zástupci jsou dnes zcela unikátní – pokud se vůbec dochovali. V letech 1957 a 1958 vzniklo v tehdejším Gorkém (dnešním Nižném Novgorodě) několik vozů s automatickou hydrodynamickou převodovkou. Později vyráběly GAZ volhy s automatickou převodovkou pouze pro potřeby sovětských bezpečnostních složek. Příliš běžný nebyl ani dvoubarevný lak karoserie, častěji byla potom k vidění kombi verze vyráběná od roku 1962.

Na volhy typu 21 navázal v roce 1970 typ GAZ-24. I tyto vozy nesly název Volha a vyráběly se až do loňského roku. Přesto slávy svých předchůdců už nedosáhly.