Za neštěstí ve Studénce mohou hlavně chyby v projektu

Ostrava – Za nehodu vlaku ve Studénce mohou podle vyšetřovatelů především chyby v projektu. Rozestavěná mostní konstrukce nebyla řádně ukotvená, a most se tak zřítil. Podle spisu by se nehodě dalo předejít, kdyby proběhla včasná geodetická zaměření. Při stavbě navíc nebyly dodrženy technologické postupy montáže. Rychlost vlaku, který do mostu narazil, neměla podle spisu na nehodu žádný vliv. Celkem bylo kvůli neštěstí obviněno deset lidí – hrozí jim tři až deset let vězení, řekl na dnešní tiskové konferenci vedoucí vyšetřovacího týmu Jiří Jícha. Vyšetřovatelé již podali obžalobu. Strojvedoucí neměl podle Jíchy žádnou možnost nehodě zabránit.

Stavba mostu ve Studénce probíhala v Česku způsobem velmi neobvyklým. V projektu byly podpůrné konstrukce navržené až na samou hranici únosnosti, nebyly tam žádné rezervy. Most rovněž nebyl pevně ukotven, prakticky plaval na podpůrné konstrukci. Znalci, kteří se vyjadřovali k problému, uvedli, že kdyby byl býval ukotven, nemuselo vůbec k pádu mostu dojít. Vypodložení mezi mostem a podpůrnou konstrukcí byla také velmi improvizovaně prováděna. Jedna pojezdová dráha byla dokonce níže než druhá. Nasnadě je pravděpodobná snaha ušetřit peníze.

Společnost Bögl & Krýsl, která měla opravu mostu na starosti, s ukončením vyšetřování nesouhlasí - ani s jeho výsledky. Na stavbě podle společnosti neprobíhaly řádné kontroly státního stavebního dozoru. „Činnost drážního a stavebního úřadu byla ryze formální,“ sdělil stanovisko společnosti Bögl & Krýsl jeho právní zástupce Radek Ondruš. „Není pravda, že by žádný předpis neukládal povinnost omezit rychlost. Jak drážní zákon, tak stavební zákon ukládají, aby stavební povolení obsahovalo taková opatření, aby se daným nehodám dalo zabránit,“ dodal Ondruš. Podle společnosti by mělo být obviněno mnohem více lidí.

Podle návrhu obžaloby jsou lidé podezřelí ze spáchání trestného činu obecného ohrožení a hrozí jim tři až deset let vězení. Vlak EuroCity 108 Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil 8. srpna 2008 do ocelové konstrukce silničního mostu, která se krátce předtím zřítila na trať. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 90 lidí, z toho deset těžce.

Jiří Jícha, vedoucí vyšetřovacího týmu COMENIUS:

„Jedná se o řetězec událostí, které se na havárii podílely. Jedná se například o chyby v projektu podpůrných konstrukcí.“


Podle expertů stavbaři problémy zjistili už dva dny před tragédií, přesto pokračovali v práci. Policie proto zatím obvinila deset lidí. Jsou to tři pracovníci generálního dodavatele stavby společnosti Dopravní stavby Ostrava (ODS) a pět zaměstnanců subdodavatele firmy Bögl & Krýsl. Obvinění si rovněž vyslechl i pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Jindřich Vaněk, mluvčí Dopravní stavby Ostrava

S obviněním zásadně nesouhlasím. Samozřejmě podám stížnost a budeme jednat dál.


Vyšetřovací spis má i s přílohami přibližně 15 tisíc stran. Teď ho mají k dispozici obvinění a jejich obhájci. Pokud nebudou chtít vyšetřování doplnit, spis poputuje s návrhem na podání obžaloby ke státnímu zástupci.

Zatímco policisté oznámili konec vyšetřování, na místě tragické nehody se právě začíná stavět dlouho chystaný pomník jejím obětem, občanské sdružení Comenius ho buduje z peněz veřejné sbírky. Neštěstí zasáhlo tisíce lidí, nekteří nezapomenou nikdy – zvláště pozůstalí po 8 obětech. Devítiletá Lucie málem přišla o nohu, dnes 20 letý Honza přišel o obě. „Já jsem to bral s klidem, od počátku. Nejhorší bylo, že jsem nemohl sám udělat vůbec nic, byl jsem plně odkázaný na okolí,“ řekl Jan Bulušek, jeden ze zraněných ve Studénce. Alespoň jedna dobrá zpráva - Honza už druhým rokem studuje jadernou fyziku a navzdory všemu stojí na vlastních nohou.