Plzeňská Techmania bude i železničním muzeem

Plzeň – Přímo v areálu plzeňské Škody bude nová železniční expozice. Interaktivní vědeckotechnické muzeum Techmania, které sídlí v továrních prostorách, vystaví unikátní elektrické lokomotivy, které budou jádrem plánované expozice věnované právě Škodě. Ta byla dosud v Techmanii zastoupena pouze informačními panely o historii společnosti.

Muzeum během srpna vystaví čerstvě zrekonstruované elektrické lokomotivy, zástupce řad ČSD E424.0 (typ Škoda ELo2) a S699.0 (typ 32E) „Velká laminátka“. Obě řady byly spíše experimentální, o to unikátnější však dnes stroje jsou.

Lokomotivy řady E424.0 vznikly dvě, obě v roce 1928. Byl to první typ elektrických lokomotiv, který v Plzni vznikl – následovaly ho desítky dalších. Stroje řady E424.0 používaly Československé státní dráhy k posunu na pražských spojkách v době, kdy byly elektrizovány stejnosměrným proudem o napětí 1,5 kilovoltu, později k vozbě vlaků na tratích Rybník – Lipno a Tábor – Bechyně. Lokomotivu E424.002 dráhy sešrotovaly v 60. letech, první vyrobený stroj se však dochoval a postupně se dostal zpět k výrobci, který jej chtěl zahrnout do plánovaného firemního muzea, jehož vznik se dlouho odkládal.

Elektrická lokomotiva řady S699.0 vznikla dokonce jen jedna, ačkoli z ní byly později odvozeny menší stroje řad S489.0 a S499.0, které dodnes jezdí ve službách ČD Cargo. Šetinápravový unikát vyrobila Škoda v roce 1963. Její karosérie byla laminátová, oproti dosavadním elektrickým lokomotivám designově mnohem zajímavější, pro konstruktéry byla důležitá především její relativní pevnost a mnohem nižší hmotnost oproti oceli. „Zároveň lokomotiva představuje výsledek snahy o vývoj šestinápravové lokomotivy pro bulharské železnice,“ uvedl Tomáš Moravec z obecně prospěšné společnosti Regionální technické muzeum, která centrum Techmania od předloňska provozuje. Bulharské železnice nakonec odebraly třicetikusovou sérii čtyřnápravových lokomotiv, nové konstrukční prvky představené na „Velké laminátce“ se osvědčily také na čtyřnápravových strojích pro ČSD. Samotný protototyp dlouhá léta patřil Výzkumnému ústavu železničnímu, po požáru na stanovišti lokomotivy na počátku 80. let byla odstavena z provozu. Později ji získala Škoda pro plánované podnikové muzeum.

Součástí nové expozice bude také parní stroj Marx z roku 1908. Rekonstrukce chátrajících strojů byly financovány z evropského operačního programu ROP. Podle projektového manažera Libora Kočího všechny probíhají v prostorách Techmanie.