Drobil nabízí Moravskoslezskému kraji čtyři miliardy na ovzduší

Ostrava - Ministerstvo životního prostředí vyčlení z evropských peněz na zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji čtyři miliardy korun. V září vyhlásí speciální výzvu z Operačního programu Životní prostředí. Novinka určená obcím i firmám je jedním z prvních čtyř ekologických opatření, které dnes v Ostravě představil nový ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS). Společně se zástupci Ostravy chce také jednat se společnostmi, které ovzduší v kraji ovlivňují nejvíce. Ministr se na tom shodl s primátorovým náměstkem pro životní prostředí Daliborem Madejem (ODS).

Za třicet procent znečištění v kraji může i doprava. Ministerstvo chce proto umožnit obcím vyhlásit nízkoemisní zóny. Obce by tak dostaly pravomoce, které by jim lépe umožňovaly regulovat dopravu například v době smogu. Resort chce také vyjednat s Evropskou komisí dotace pro zavedení elektromobilů a vozidel s plynovým pohonem (CNG) do veřejné dopravy. Drobil ale především požaduje zrušení zpoplatnění dálnice D1, která vede centrem Ostravy. O podrobnostech bude ještě jednat s ministrem dopravy Vítem Bártou, který zítra také navštíví Moravskoslezský kraj. „Je naším zájmem, aby většina dopravy byla svedena na tuto dálnici a neobtěžovala okolní komunikace,“ uvedl.

Hejtman Jaroslav Palas:

„Prezentovaná opatření reagují na naše požadavky, které jsme předložili bývalé ministryni Rút Bízkové. Jsou to první opatření podložená financemi, takže se budou realizovat.“

Třetím bodem, který Drobil dnes představil, je ekologizace provozu největších znečišťovatelů. Ministr by proto chtěl novelu zákona o ovzduší. Vládě ji chce předložit na podzim. Velcí znečišťovatelé mohou také využít peníze z EU, podle ministra ale pak musí použít nejlepší dostupné technologie. Poslední bod tvoří dohled nad sanací ropných lagun v Ostravě. Do roku 2018 by měly zmizet. Podle Drobila musí skončit i období, kdy ministr životního prostředí do regionu přijel, otočil se na nádraží a po jeho odjezdu nic nezůstalo. „Budeme společně kontrolovat plnění opatření, která ministerstvo pro zlepšení stavu ovzduší navrhuje,“ dodal ke spolupráci s regionálními politiky.

Ostrava zatím žalobu na ministerstvo nestáhne

Ministr dnes na ostravském magistrátu jednal i o žalobě, kterou město letos podalo na vládu i ministerstvo životního prostředí právě kvůli špatnému ovzduší. Madej ČT po jednání řekl, že vedení města je ochotné o stažení žaloby jednat, ale pouze v případě, že uvidí konkrétní projekty a zlepší se limity znečištění. „Chci věřit, že pokud Ostrava uvidí, že se přešlo od slov k činům, tak zváží možnost smírného narovnání vztahů s ministerstvem,“ dodal Drobil.

Petici za lepší ovzduší v Ostravě už podepsalo přes 20 tisíc lidí. Zlepšení by mohlo přinést odprášení některých provozů. Jeden z největších znečišťovatelů v regionu ArcelorMittal Ostrava už se zástupci ministerstva spolupracoval. Letos firma zahájila výstavbu odprášení zařízení na úpravu rudy. Miliardová investice má být dle plánu dokončena v roce 2011. Podle firmy přinese snížení emisí prachových částic o zhruba 75 procent. Společnost dnes zároveň uvedla, že považuje zpřísnění emisních stropů za velmi významný krok. „Proto je důležité stanovit je na základě odborných analýz, aby nové požadavky byly pro firmy realizovatelné, a nikoliv likvidační,“ řekla mluvčí Věra Breiová.¨

Obyvatelům Ostravy-Heřmanic znepříjemňuje život heřmanická halda

Obyvatele Ostravy-Heřmanic například trápí odtěžování hlušiny z takzvané heřmanické haldy. V jejím okolí se totiž nadměrně práší a v některých místech dokonce uhynula zvířata. Majitel haldy, státní podnik Diamo, se hájí tím, že hlušina v kopci prohořívá a musí ji vytěžit. „Uprostřed haldy je ještě schována skládka chemických odpadů. Naším cílem je, aby se oheň, který se haldou šíří, nedostal k této skládce,“ řekl ČT Josef Havelka z Diamo, s.p. odštěpný závod ODRA. Z heřmanické haldy ale zbývá odtěžit více než 20 milionů tun hlušiny, práce tak budou probíhat minimálně 15 let.

Ostrava ministerstvu navrhuje změny v novém materiálu, který obsahuje konkrétní opatření pro zlepšení stavu ovzduší na Ostravsku. Náklady na jejich uskutečnění činí zhruba 28 miliard korun. Týkají se všech tří zdrojů znečišťování ovzduší - velkých podniků, dopravy i lokálních topenišť. Na severu Moravy je znečištění ovzduší nejvyšší v Česku. Mezi jeho největší znečišťovatele, uvedené v krajském regulačním řádu, patří ArcelorMittal Ostrava, Evraz Vítkovice Steel či Třinecké železárny. Podle odborných studií má špatný vzduch vliv na nárůst alergií, onemocnění dýchacího ústrojí i poruch plodnosti.