Na nádražích může být víc automatů, odbory jsou proti

Praha – České dráhy chystají razantní krok směrem k současnosti. Podobně jako v Německu, Rakousku nebo Francii chtějí na nádraží umístit více automatů, kde si cestující budou moci sami koupit jízdenku. Oproti stávajícím automatům, z nichž většina přijímá platby pouze z elektronické peněženky na věrnostní kartě ČD, by ty nové měly přijímat i hotovost a nabízet všechny možné slevy. Podle mluvčího ČD Radka Joklíka by se měly nové automaty objevit na 80 největších nádražích. Odborům se tato myšlenka nezamlouvá, obávají se propouštění a také ztráty tržeb.

Zatímco pro německé nebo rakouské cestující je nákup jízdenky v automatu denním chlebem, čeští cestující by s tím podle odborářů měli problém. „Bojíme se, aby to nebyla ztráta tržeb, protože ne každý zákazník si je schopen s tím automatem poradit,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Odboráři se ale především bojí, aby nepřišli o práci pokladní. Vedení společnosti skutečně počítá s tím, že část z nich skončí, ačkoli nemá jít o hromadnou výpověď. „Půjde o postupný proces, část pracovníků odchází do důchodu, jiní budou přeškoleni a převedeni na jinou práci,“ slíbil mluvčí Joklík.

Pokud vedení drah skutečně přistoupí k nákupu nových automatů, bude muset pořídit několik stovek přístrojů. Na každém nádraží jich totiž bude muset být několik. Každý automat stojí stovky tisíc korun. Spolu s nimi bude muset nadále být k dispozici alespoň část běžných pokladen.

Automaty se snaží na nádražích zavést ČSD a později ČD již několik desetiletí. Prvních šestnáct automatů od firmy AEG zprovoznily tehdejší státní dráhy v 70. letech minulého století, na konci 80. let přibyly další automaty od firmy Klüssendorf. V obou bylo možné platit pouze mincemi a u cestujících si nezískaly větší popularitu. Od roku 2008 jsou na řadě nádraží k dispozici automaty umožňující platbu prostřednictvím zákaznické karty, několik přijímá i mince nebo platební karty. Komplexní odbavení ovšem nabízí pouze jeden automat v Brně.