Brno – Po sto dnech ukončil železniční dopravce RegioJet provoz dvou motorových vlaků Desiro, kterými od dubna vozil cestující v několika regionech nejprve za pětikorunu, později za běžné jízdné. V době, kdy společnost jezdila s motoráky půjčenými z Německa, svezla 200 tisíc cestujících, vlaky najely celkem 80 tisíc kilometrů, informoval provozní ředitel RegioJetu Jan Paroubek.
RegioJet svezl 200 tisíc cestujících, potom vrátil vlaky
„Mnoho lidí říkalo, že nejsme schopni železniční dopravu zajistit, že nemáme žádná vlastní vozidla a spoustu dalších důvodů, proč bychom nemohli jezdit. Tato prezentace měla lidem ukázat, že to umíme,“ uvedl Radim Jančura, vlastník společnosti Student Agency, jejíž dceřinou firmou RegioJet je.
Jízdy s nízkopodlažními jednotkami Siemens Desiro z větší části platil dopravce z vlastních zdrojů, jízdy měly charakter prezentace společnosti. Regiojet nejprve jezdil po tzv. Kozí dráze v Ústeckém kraji, poté se žlutými vlaky mohli svézt cestující v Olomouckém, Jihomoravském, Jihočeském a Plzeňském kraji. Od poloviny června do konce července jezdily motoráky jako spěšné vlaky z Plzně do Domažlic řádně uvedené v knižním jízdním řádu.
Naprostou novinkou, kterou RegioJet přivezl na české koleje, byla možnost bezdrátového připojení k internetu ve vlaku. „Přes naše WiFi se připojilo 11 328 zařízení, s nimiž uživatelé prosurfovali celkem 6 841 hodin a přenesli 176 258 megabytů dat,“ přiblížil Jan Paroubek.
Prezentační jízdy vyprovokovaly k činnosti i České dráhy. Ty si na jaře rovněž nakrátko půjčily moderní motorák a do oblastí, kde jezdily vlaky RegioJetu, přivezly své elektrické jednotky CityElefant. Navíc dráhy vyhlásily několik výběrových řízení na nákup a modernizaci jednotek a vagonů.
Zatímco Desira byla pronajatá a dopravce je nyní musel vrátit, na české území už dorazily lokomotivy, které RegioJetu patří. Od italské dopravní společnosti pořídil devět elektrických lokomotiv vyrobených v plzeňské Škodě na počátku 90. let minulého století. Ty by měly v příštím roce začít vozit vlaky Intercity z Prahy na Ostravsko a zpět. V současné době probíhá výběrové řízení na vagony pro tyto soupravy.