Bárta v Ústeckém kraji dal jen malou naději zastáncům D8 i jezů na Labi

Ústí nad Labem – Ministr dopravy Vít Bárta (VV) i přesto, že dostavba dálnice D8 je pro stát důležitá, starostům její dostavbu neslíbil a rovněž odmítl jmenovat vládního zmocněnce pro její dokončení. Bárta přijel dnes do Ústeckého kraje na inspekci problematických dopravních staveb. Kromě situace okolo nedostavěného úseku dálnice D8 přes České středohoří se zabýval také  problematiku stavby jezů na dolním Labi. Ani rejdaře, kterým by jezy mohly výrazně pomoct, Bárta nepotěšil. Naznačil, že se začne stavět nejdříve v roce 2016.

„Než příští pátek rozhodnu, které stavby zastavit a které ne, považoval jsem za velmi důležité se maximálně seznámit nejenom s vlastní dálnicí, ale i se stavem komunikací kolem dálnice, které jsou přetíženy,“ zdůvodnil ministr svoji cestu do severních Čech.

Na začátek své inspekční cesty po regionu se Bárta setkal se starosty obcí, přes které jezdí auta, jež nemohou jezdit po nedostavěném úseku D8. Starostové žádali ministra o okamžité řešení kritické dopravní situace na objízdných trasách a postěžovali si na nedostatek informací. Bárta jim přislíbil, že se pokusí výrazněji regulovat jízdy kamionů, které v obcích dělají největší hluk, a že se zasadí o zvýšení mýtného. Chce se také zasadit o útlum kamionové dopravy ve prospěch nákladních vlaků.

Regionální politici ovšem nedostali jednoznačný příslib, že bude autostráda stát co nejdříve a ani se nedočkali stanovení harmonogramu dostavby. Bárta naopak naznačil, že mohou na pokračování stavby čekat třeba rok. „Jestliže dnes vydáme jednu korunu a má to výrazně menší účinek, než když tu korunu vydáme o rok později a postavíme toho o deset nebo patnáct procent více, je to pro mě velmi zásadní,“ řekl ministr.

Ministr útočí na vysoké ceny

Bárta při návštěvě dálnice D8 také představil variantu k úplnému zastavení stavebních prací – slevy, které by státu daly stavební firmy. „Nižší cenu budeme chtít po všech dodavatelích a zohledníme jí v řešení, které představíme příští pátek,“ řekl Bárta.

Ministr oznámil, že pokud mu na naplánované schůzce v úterý ředitelé velkých stavebních firem nabídnou výraznější slevy pro komunikace ve výstavbě, mohl by se snížit počet staveb na indexu Bártova úřadu. Stát podle ministra navíc firmám nabídne – vedle zachování práce – omezení byrokracie při výběrových řízeních, ministr chce rovněž zrychlit územní a stavební řízení. „Každý dobrý dodavatel si v krizi musí umět hýčkat svého zákazníka. Stavby bez slev zastavíme, budu přitom vážit všechny právní aspekty,“ řekl Bárta na adresu firem.

Stavební společnosti však na nabídku ministra dopravy zatím neslyší. Opírají se přitom o uzavřené smlouvy. Od Bárty ovšem zazněla i hrozba: „Ti, kteří nám nepůjdou v tomto směru naproti, prostě stavět nebudou.“

Odpůrci jezů: Doprava na řece klesá

Na Děčínsku navštívil Vít Bárta místa, kde by měly vzniknout dva jezy, které zregulují dolní tok Labe a umožní jeho splutí i v době, kdy je málo vody. Bárta při své návštěvě nepotěšil ani jednu stranu. Řekl, že jezy vzniknou, zároveň však podotkl, že až za dlouho – pravděpodobně v roce 2016. Teď bychom měli činit kroky k tomu, abychom mohli v budoucnu stavět," prohlásil ministr v Děčíně.

Labská vodní cesta má na území Česka od státní hranice po přístav ve Chvaleticích 211 km. Splavný úsek řeky je přitom rozdělený do dvou částí. První má uměle vytvořenou stabilní vodní hladinu, hladina ve druhé části se řídí aktuálním počasím. Náklady na výstavbu dvou plánovaných jezů a prohloubení dna řeky se odhadují na víc než šest miliard.

„Máme tady vodu, železniční dopravu a silnici. Ty tři dopravy se vzájemně doplňují, ale vodní doprava má obrovskou výhodu – je ekologicky nejvýhodnější a dopravní cesta je zadarmo, zatímco za každý kilometr koleje se musí zaplatit a na silnici platíme mýtné. Poplatky budou narůstat, zatímco voda zůstane bezpoplatná,“ zdůraznil přednosti lodní dopravy Jiří Aster ze Svazu dopravy. Dodal, že kapacita polabské železnice je už téměř naplněna, takže nebudou-li náklady vozit lodě, zásadně přibude kamionů na dálnicích.

Jenomže podle odpůrců stavby jezů objem říční dopravy dlouhodobě klesá, a stavba nových jezů tak je zbytečná. Podle Mariana Páleníka ze sdružení Přátelé přírody je navíc možné zlepšit podmínky na dolním Labi i jinak než přímo stavbou jezů – zúžením koryta a zavedením střídavého jednosměrného provozu. „Není to žádný experiment, běžně se to ve světě děje,“ podotkl Páleník.

Stavbu jezů ovšem podpořilo i programové prohlášení vlády, navíc klíčové ministerstvo životního prostředí nyní ovládá ODS podporující jezy.