Železniční historici shánějí staré vagony, připravují „český Orient-expres“

Lužná (Rakovnicko) – Do původního stavu by se v příštích letech měly vrátit staré rychlíkové vagony, ze kterých by chtěly České dráhy a Národní technické muzeum vytvořit soupravu pracovně nazývanou českým Orient-expresem. Jednotlivé vozy budou zastupovat tradiční české vagonky, z nichž většina už neexistuje, řekl přednosta Depa historických vozidel ČD Jindřich Rachota. Náklady na obnovu jednoho vozu přednosta odhadl na pět až deset milionů korun. Pokud se vagony skutečně podaří sehnat a zrenovovat, budou jezdit na nostalgických vlacích, dráhy je také budou pronajímat pro soukromé akce.

Předválečných čtyřnápravových rychlíkových vagonů se dochovalo jenom málo. V historických soupravách jsou tak k vidění především dvounápravové vozy, které sice také bývaly k vidění na rychlíkových soupravách, nikdy však netvořily „elitu“ vozového parku ČSD. Několik velkých prvorepublikových vagonů však dodnes existuje – po zásadních přestavbách z nich vznikly například ubytovací vozy stavebních vlaků. Podle Rachoty má luženské muzeum všechny tyto vozy podchycené a chystá jejich přesun do odborných dílen.

„Celý projekt závisí na tom, kolik seženeme peněz, rozhodně je to otázka řady let,“ upozornil Rachota.

Na nedostatek velkých historických vagonů narazily dráhy například loni, když připravovaly soupravu vlaku Winton Train, který připomněl záchranu židovských dětí z Československa před vypuknutím druhé světové války. Protože v Česku ani na Slovensku nejsou provozní předválečné vagony, které by bylo možné vypravit za hranice, byly nakonec zařazeny vagony vypůjčené z Německa a Maďarska.

Muzeum ČD v Lužné chystá kromě obnovy starých vagonů také zprovoznění několika lokomotiv. Na koleje se možná vrátí „Kafemlejnek“ z roku 1899, který donedávna zdobil českobudějovické nádraží. Stále ale není jisté, bude-li na jeho opravu dost peněz. Podle Rachoty je téměř jisté zprovoznění Pětikoláku řady 524.1, který je nyní umístěn v České Lípě. Letos v červenci se na koleje vrátila také Ušatá 464.008, která nyní jezdí každý víkend na Šumavě na vlacích Jihočeského parního léta.

Dráhy přispívají na provoz svého muzea zhruba osmi miliony ročně, další řádově miliony korun věnují sponzoři. Nezanedbatelnou položkou je také vstupné. Návštěvnost podle Rachoty každým rokem roste, loni do muzea zavítalo 35 000 fanoušků železnice, kteří za vstupenky zaplatili 2,5 milionu korun.