Regioshuttle si nerozumí se zabezpečovacím zařízením

Praha – Dieselová jednotka Regioshuttle, jejíž 33kusovou sérii objednaly České dráhy u švýcarského Stadleru, má velký bezpečnostní problém. Při květnových prezentačních jízdách na Olomoucku, kde na několik dnů nahradila běžné motoráky, chvílemi nekomunikovala se zabezpečovacím zařízením trati. Na automaticky zabezpečené trati tak hrozilo, že do úseku, kde Regioshuttle jel, vjede jiný vlak, nebo se včas nespustí závory na přejezdu. Před nasazením do ostrého provozu tak na regioshuttly čekají testy.

V zahraničí jezdí stovky motoráků Regioshuttle, v Česku ale měly problém se zabezpečovacím zařízením – podobně jako pendolina nebo lokomotivy Taurus. „Kolejový obvod nedetekoval, že by byl obsazen – trať si 'myslela', že tam vlak není, a přesto tam byl,“ přiblížil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Na rozdíl od nich se ale problém objevil až po homologizaci vozidla. Dráhy si už léta od soukromého německého dopravce pronajímají motoráky téhož typu a jezdí s nimi mezi Železnou Rudou a Špičákem, při letošních předváděcích jízdách motorová jednotka křižovala republiku, zabezpečovací zařízení ji nezaregistrovalo jenom v jednom případě. „Problém se týkal jedné jediné trati z celého provozu tohoto vozidla,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Podle ČD zaznamenala podobný problém také společnost Regiojet, která na jaře rovněž na Olomoucku představovala svůj moderní motorák – ovšem jiného typu. Možnost, že by potíž nebyla s vlaky, nýbrž se zabezpečovacím zařízením, ale odmítla Správa železniční dopravní cesty, které trať patří. „Na trati je všechno v pořádku. Stejně tak i dodavatel zabezpečovací a sdělovací techniky vylučuje, že by se mohlo jednat o závadu na trati,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Během provozu vlaku mezi Olomoucí a Šumperkem musely dráhy zavést zvláštní opatření. „Například přes železniční přejezd tento vlak jel, jako kdyby přejezd nebyl obsluhován, tedy desetikilometrovou rychlostí,“ přiblížil Šťáhlavský.

Problémová vozidla, přestože mají homologizaci, bude před případným dalším uvedením do provozu zkoumat Výzkumný ústav železniční. Ve službách Českých drah mají začít jezdit během roku 2011. Zatím se nezdá, že by se zahájení provozu muselo kvůli bezpečnostnímu problému odsunout.