ČSA nebudou létat do Brna, ale zachovají Ostravu

Praha/Brno - České aerolinie přestanou během zimního letového řádu létat do Brna, naopak zachovají linku do Ostravy. Zrušené jsou i nerentabilní linky do Mnichova, Bonnu, Londýna a Manchesteru. Zástupci Jihomoravského kraje a Brna rozhodnutí ČSA ohledně linky do Brna kritizovali. O změně dopravní sítě firma mluví od května. Vedle rušení ztrátových letů naopak posílí nejžádanější linky, upraví počet spojení v málo využívaných časech, případně promění vybrané spoje na sezonní.

V zimním období budou České aerolinie nabízet pravidelné spojení do 100 destinací ve 44 zemích světa, z toho v rámci vlastní sítě linky do 56 destinací v 37 zemích světa. Nový zimní letový řád bude platit od 31. října 2010 do 26. března 2011.

Zrušení letů mezi Prahou a Brnem se nelíbí ministru dopravy Vítu Bártovi, zároveň ale odmítl na linku poskytnout finance. Chce vyzvat obě letiště i ČSA, aby hledaly alternativní řešení zachování leteckého spojení.

Náměstek jihomoravského hejtmana Václav Božek uvedl, že každého leteckého spojení mezi Prahou a Brnem, které ubude, je škoda. „Linka je důležitá kvůli návaznosti na další mezinárodní spoje z Prahy,“ dodal. Pokud však prý jde jen o sezonní změnu, situace není tak vážná. „Je to špatně, protože to přispěje ke snížení vytíženosti brněnského letiště. Pokud to odstřihnou, tak nás všechny vhání do vídeňského letiště,“ uvedl první náměstek brněnského primátora Daniel Rychnovský.

Nový model dopravní sítě Českých aerolinií ustupuje od dřívější strategie celoročně obsluhovat co nejvíce destinací v Evropě. Bude více zaměřený na vytvoření pravidelného leteckého mostu mezi východem a západem. Jeho schéma se bude dotvářet až do výsledné podoby v roce 2012. Součástí modelu dopravní sítě je koncept prázdninových destinací. Marseille, Soluň a Benátky, které cestující využívají především v teplých měsících, se nyní mění na tzv. sezonní destinace, jako jsou Split, Dubrovník a Heraklion, které jsou standardně operovány pouze v letní sezoně.

Podle viceprezidenta pro prodej, marketing a ekonomiku Philippe Moreelse na rozdíl od předchozích restrukturalizačních úvah, které primárně vycházely ze snižování nákladů, je nyní hlavním bodem strategie nová koncepce dopravní sítě. Jde o pečlivě promyšlené a propočítané změny, při nichž ubývají nejméně rentabilní spoje, ale zvýší se celková efektivita.

Aerolinie navýší počty letů například u spojů do Bělehradu, a také do Bruselu, Paříže, Atén, Bejrútu nebo Petrohradu. Naopak sníží frekvenci letů na linkách do Ostravy, Bratislavy, Stuttgartu, Hamburku, Curychu, Boloně, Vilniusu, Osla nebo Kodaně. Na některé spoje, jako například do Hamburku, nasadí místo turbovrtulových letounů typu ATR proudová letadla s vyšší kapacitou.