Exhibiční jízdy Zbraslav-Jíloviště se zúčastnily dvě stovky veteránů

Zbraslav - Více než dvě stovky historických motocyklů a automobilů se dnes sjely na Zbraslavské náměstí, aby se zúčastnily 43. ročníku exhibiční jízdy Zbraslav-Jíloviště. Stovky lidí přicházely obdivovat veterány už od rána. Ke koupi byla literatura o historických vozidlech, jejich modely a pohlednice. Patronem akce byl houslový virtuos Jaroslav Svěcený, pro něhož pořadatelé z Veteran Car Clubu připravili jako překvapení vozidlo, ve kterém se mohl projet.

Na exhibiční jízdu každoročně přijíždí podle prezidenta Veteran Car Clubu Václava Kafky 150 až 230 vozů. Účast kulminuje podle počasí. Letošní exhibici prezident považuje za nejzdařilejší zejména proto, že jsou na ní zastoupeny čtyři desítky značek vozidel. K nejvzácnějším patří automobily Bugatti, Rolls Royce, Bentley, Jaguar či motocykly Norton nebo Jawa, uvedl prezident Kafka.

Historická vozidla startovala hodinu po poledni ze Zbraslavského náměstí a směřovala ulicí Elišky Přemyslovny na Baně. Trať dlouhá 4 000 metrů má desítku zatáček a závodníci, mezi nimi šest dámských posádek, museli překonat výškový rozdíl 163 metrů.

Nejstarším veteránem, kterého účastníci na Zbraslavi viděli, byl motocykl Torpedo, vyrobený firmou Trojan & Nágl v roce 1907. Nejstarším automobilem byl vůz liberecké značky RAF H10 z roku 1909.

Poprvé se konal závod Zbraslav-Jíloviště podle Kafky v roce 1908 při příležitosti pražského autosalonu. Prezident se pochlubil, že je to pravděpodobně nejstarší dosud fungující závod do vrchu ve střední Evropě, možná i na světě. Ve 30. letech se jezdil jako mistrovství Evropy a startovali na něm závodníci nejzvučnějších jmen jako Chiron, Caracciola, Jiří Kristián Lobkowicz i legendární Eliška Junková. Přerušen byl kvůli světové krizi a válce a obnoven v roce 1968, od té doby se jezdí nepřetržitě.

Vydáno pod