Soukromí dopravci chtějí převzít některé ztrátové tratě

Praha - Železniční dopravu čeká v příštím roce rušení nevýdělečných tratí a snižování objednaných vlakokilometrů. Kraje se snaží o zachování lokálních spojů, ministerstvo dopravy na ně ale tlačí, aby zrušily alespoň ty nejztrátovější. Seznam ohrožených tratí čítá na 60 položek, asi o třetinu z nich mají zájem soukromí dopravci. Tvrdí, že dokáží jezdit levněji než České dráhy. „Je na krajích, jestli si zváží, zda chtějí platit cca pro dva cestující, kteří v tom vlaku jsou, milionové náklady vlaků nebo levnější autobusy,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Do hry se ale dostávají i malí soukromí dopravci – Jindřichohradecké místní dráhy a hlavně RegioJet, dceřiná společnost autobusového dopravce Student Agency. Společnosti nabízí, že zajistí dopravu na některých ohrožených úsecích, například Hranice - Cheb na Karlovarsku, Domažlice - Tachov na Plzeňsku, Zborovice - Kroměříž na Zlínsku nebo vlak z Opavy do Hradce nad Moravicí v Moravskoslezském kraji. „Pokud dnes kraje platí na těch vybraných 17 tratích 90 korun za každý kilometr, tak my přicházíme s nabídkou šedesáti. Celkově za 17 tratí je to úspora 40 milionů,“ tvrdí Jiří Schmidt, obchodní ředitel společnosti RegioJet. 

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)


Jednání právě začala a pokud soukromníci uspějí, prolomí tím loni podepsané desetileté smlouvy krajů a ČD. „Možnost převzetí tratí a provozování rušených tratí tu je, tam to mohou hned vyzkoušet, jestli se dostanou do této ceny,“ potvrzuje předseda komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu Jaroslav Drozd.

Finišuje také jednání ČD a ministerstva dopravy o dálkové dopravě, na kterou mají ČD rovněž desetiletou smlouvu. Přesto chce dopravce hned první rok po podpisu změnit poměr peněz a ujetých kilometrů pro rok 2011. „Do příštího roku budeme převádět prostředky v hodnotě zhruba 4 miliardy korun, za ty bychom měli objednat něco přes 35 milionů vlakokilometrů, což znamená ponížení zhruba o tisíc kilometrů denně,“ dodává Jakub Ptačinský.

České dráhy tvrdí, že snížení jízd alespoň o procento má pokrýt inflaci – ministerstvo ale chce o konečné podobě ještě dál jednat.

Vydáno pod