Gotthardský tunel je třetím nejdelším silničním tunelem světa

Bern - Po deseti letech stavebních prací byl 5. září 1980 otevřen Gotthardský silniční tunel, v té době nejdelší silniční tunel na světě. Tunel o délce 16 918 metrů leží na hlavní dálniční trase mezi severem a jihem Švýcarska a spojuje Německo a Itálii. Tunel držel primát celá dvě desetiletí, až v listopadu 2000 od něj štafetu nejdelšího silničního tunelu na světě převzal norský Laerdalský tunel s délkou 24 510 metrů. Tunel, dnes třetí nejdelší, tvoří jeden tubus s dvousměrným provozem a jeden souběžný bezpečnostní koridor. Prochází pod více než 2,5 kilometru vysokým masivem Svatého Gottharda a spojuje lokality Göschenen v kantonu Uri na severu (nadmořská výška 1 080 metrů nad mořem) a Airolo v kantonu Ticino na jihu země (nadmořská výška 1 145 metrů nad mořem).

Stavbu tunelu, který byl odpovědí na automobilový boom v západní Evropě, se čtyřmi ventilátory schválila v červenci 1969 švýcarská vláda a se stavbou začal tým pod vedením švýcarského konstruktéra Giovanniho Lombardiho v květnu 1970. Stavba stála 686 milionů švýcarských franků (přes 16 miliard Kč). Tunel byl otevřen 5. září 1980 v 17:00 hodin. 

Odpočívadla postavená vždy po 250 metrech jsou konstruována pro 70 lidí. Mají nezávislé větrání a jsou vzájemně spojena bezpečnostním koridorem, který vede vedle tunelu určeného pro automobilový provoz. U každého ústí tunelu je ve dne i v noci připraven tým čtyř profesionálních hasičů. Šířka tunelu je 7,8 metru, výška 4,5 metru, rychlost je omezena na 80 km/h. 

Podle původního záměru měly ale vzniknout dva tubusy oddělené tunelovou rourou. Tento plán se neuskutečnil z finančních a ekologických důvodů. Místo toho vznikl jeden tunel pro auta, podél kterého vede úniková cesta, která je však neprůchodná pro hasičské vozy. 

V roce 1981 projely tunelem tři miliony aut, nejvíce - skoro sedm milionů aut - jím projelo v roce 2000. Nyní projede tunelem ročně asi 6,5 milionu aut, z toho asi milion kamionů. Podle odhadů se v tunelu stane týdně jedna nehoda a ročně čtyři požáry osobních aut a jednoho nákladního vozu. Nejvážnější nehoda se stala 24. října 2001, kdy v tunelu při srážce dvou kamionů zahynulo při požáru 11 lidí. Tunel byl pak dva měsíce uzavřen.