Skalní masiv nad Hřenskem budou hlídat čidla

Hřensko (Děčínsko) - Silnice z Hřenska do Německa by mohla být od konce týdne alespoň částečně průjezdná. Nestabilní skalní masiv by měla v blízké budoucnosti hlídat čidla propojená se semafory. Pokud se bloky horniny dají do pohybu, zastaví provoz. I přes varovný systém je ale stále nutné provést sanaci skály. Hřensko potřebuje, aby nestabilní skalní bloky byly co nejdříve ukotveny. Jenže na záchranné práce nejsou peníze. O zastavení dopravy rozhodlo ŘSD na základě geologického průzkumu, jenž odhalil čtyři skalní bloky, které hrozí zřícením.

„V praxi to může vypadat tak, že se na silnici objeví semafory propojené s monitorovacím systémem. V případě sebemenšího pohybu některého z nebezpečných bloků se pak rozsvítí na semaforech červená, dojde k rozeslání varovných zpráv a provoz bude zastaven,“ uvedl mluvčí Národního parku České Švýcarsko Tomáš Salov pro deník Mladá fronta Dnes. O náklady na vybudování varovného systému by se prý měla správa podělit s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

Skály, které padají, jsou na území národního parku České Švýcarsko. Jeho správci však trvají na tom, že kotvení skal by měl zaplatit ten, komu patří silnice pod skalami. Chomutovské ŘSD si myslí, že by to měl být právě národní park. Spor o kotvení skal tak trvá už roky. „Bohužel v téhle republice není nastaveno systémové řešení,“ řekl ředitel Národního parku České Švýcarsko Pavel Benda.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Obec nesouhlasí s úplnou uzavírkou. „Občané i turisté jsou v tomto okamžiku bráni jako rukojmí ve sporu o to, kdo sanaci skalního masivu zaplatí,“ uvedl starosta Hřenska Josef Černý. „Je to pro podnikatele ve Hřensku likvidační, protože je úplně ukončen cestovní ruch,“ doplnil. Správci parku už namontovali do labilních skal varovný systém a silničáři tomu přizpůsobí i dopravní značení.

Čidla na kontrolu skalního masivu
Zdroj: ČT24
Vydáno pod