Koalice zelených a Evropských demokratů chce v Praze zřídit městského architekta

Praha – Kromě TOP 09 dnes představila své priority pro volby v hlavním městě také koalice Strany zelených a Evropských demokratů. Mezi hlavní priority patří levnější a ekologická doprava, územní plán Prahy nebo boj proti korupci. Lídři koalice Petra Kolínská (SZ) a Jiří Witzany (ED) také chtějí zřídit funkci hlavního městského architekta, který by měl dohlížet např. na budoucí využití některých pražských nádraží, jejichž přestavba se plánuje, nebo na výstavbu na Rohanském ostrově.

V oblasti dopravy se chce koalice soustředit na podporu městské železnice, která by měla být součástí MHD. Podle Kolínské je potřeba zmodernizovat trať do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště a čtvrtý železniční koridor, který vede z Prahy do Českých Budějovic. Koalice si klade za cíl také zlepšit podmínky pro pěší. „Začít lze jednoduchou úpravou - prodloužit na přechodech zelenou tak, aby netrvala pět sekund a méně,“ uvedla Kolínská. Domnívá se, že mnohá opatření, která mají zkvalitnit dopravu v metropoli, nemusí být drahá. Podle ní by se navíc mělo tlačit více na developery, aby na různá opatření přispívali. 

Zuzana Drhová (SZ), která je lídryně v jednom z obvodů, označila za jedno z největších korupčních rizik v Praze spekulace s pozemky. Firmy si prý nakupují pozemky sloužící například pro zemědělství nebo zeleň, a pak se pokouší prosadit změnu územního plánu, která by umožnila jejich zastavění. „Je na čase, aby se omezila moc developerských firem a město s nimi sebevědoměji jednalo. Proto navrhujeme zřídit institut městského architekta, který funguje i v jiných evropských metropolích,“ uvedla Drhová. 

Tisková konference Strany zelených a Evropských demokratů (zdroj: ČT24)

Koalice se chce také zabývat některými kauzami, na jejichž odhalení se její zástupci v minulých letech podíleli. Jde o kritizovaný projekt Opencard, pronájem pražského Výstaviště nebo pronájem pražských památek bezpečnostní agentuře ABL a s tím související chystanou transformaci Pražské informační služby.

Na kampaň má zatím koalice vyčleněny asi dva miliony korun, další prostředky ale ještě bude shánět. Hlavním heslem je „Za tím si stojíme“, v ulicích Prahy se objeví billboardy a plakáty.