Peníze z pokut by neměly jít na mzdy policistů, říká šéf dopravní policie Tržil

Praha - Mezirezortní komise expertů ustavená ministrem dopravy Vítem Bártou řešila na své první schůzce návrhy, které by měly vést ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Mohly by se tak zpřísnit postihy agresivních řidičů, zavést řidičáky na zkoušku. Řidičům hrozí i možnost odebrání průkazu v případě nezaplacení blokové pokuty. Expertní skupina se bude scházet každých 14 dní. V celonárodním testu Autoškola národa nastal překvapivý výsledek – podle testu totiž tři čtvrtiny Čechů neumí řídit. Dvacet procent řidičů, kteří se dopustili dopravního přestupku a získali body, se ho podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila dopustí znovu.

Statistika účinnosti bodového systému říká, že 80 procent řidičů, kteří dostali body, se opakovaně protiprávního jednání nedopouští. „Postupně ale dochází ke zklidňování provozu na dálnicích, byť v dopravních špičkách narážíme na kapacitu únosnosti dálniční sítě,“ řekl Tržil. Bodový systém měl podle něj dvě vlny účinnosti – v době, kdy byl systém zaveden a nyní, kdy řadě řidičů dochází dvanáctibodový kredit a přicházejí o řidičský průkaz.

Leoš Tržil:

„Peníze by rozhodně neměly jít na financování policie, na mzdy policistů.“

Hyde Park ČT24 (zdroj: ČT24)


Jedním z návrhů expertní komise je i možnost, že by pokuty od řidičů putovaly zpět do bezpečnosti silničního provozu. „Je třeba se zamyslet, jestli by neměl příjem z pokut jít do preventivních akcí nebo represivních opatření,“ řekl Tržil. Nebyl by to podle něj tedy příjem Policie ČR. Na pokutách se vybere zhruba půl miliardy korun ročně. Peníze by mohly jít i do techniky.

Experti navrhují pustit mladé řidiče do „ostrého“ provozu po jednom až dvou letech praxe. V praxi to znamená, že začátečník smí řídit pouze za
dohledu zkušeného řidiče. Po uplynutí zkušební doby projde novou zkouškou a získá časově neomezený řidičský průkaz. Policie i odborníci také požadují, aby se současně změnil systém výuky v autoškolách.

Řidiči by rovněž mohli dočasně přijít o řidičský průkaz, pokud nezaplatí pokutu na místě. Takový systém funguje na Slovensku, a to i v případě cizinců. „Je to jeden z možných způsobů vymáhání pokut. Vymáhání totiž samo o sobě něco stojí,“ prohlásil Tržil.

Poslední dobou ubývá případů, kdy za nehodu může alkohol. „V rámci bodového systému se zpřísňoval postih za řízení vozidla pod vlivem alkoholu. Pokuta je až 50 tisíc a zákaz řízení na dva roky,“ řekl šéf dopravní policie. Zastáncem doživotního odebrání průkazu ale není.