V Praze se cestující svezli novou tramvají

Praha - Nová tramvaj Škoda 15T ForCity začala dnes odpoledne jezdit v Praze i s cestujícími. Tramvaj je dosud ve zkušebním provozu a není homologována. Dodávky nových tramvají, které pro dopravní podnik vyrábí plzeňská Škoda Transportation, mají kvůli závadám zpoždění. Původně dopravní podnik oznámil, že se tramvají svezou první cestující na linkách 7 a 18, nakonec však první prototyp vyjel z Těšnova na linku 24, až vpodvečer potom vyjel i na linku 7. V následujících sedmi letech chce ale DPP od Škody koupit celkem 250 tramvají. Cena jednoho vozu je zhruba 60 milionů korun.

„Od dnešního dne bude tato první tramvaj s evidenčním číslem 9201 normálně jezdit s cestujícími – na lince 7 a následně na lince 18,“ řekl při premiérové jízdě s cestujícími městský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Tramvaje typu 15T navazují na předchozí 14T. Oproti nim jsou nové stroje plně nízkopodlažní, podlaha není zvýšena ani nad podvozky, samotné podvozky jsou částečně otočné, a měly by tak tramvaji zajistit klidnější a tišší jízdu po starých tratích.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dosud od výrobce ani jednu tramvaj Škoda 15T ForCity oficiálně nepřevzal. Tramvaj musí nejprve najezdit asi 5 tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 15 tisíc kilometrů s cestujícími. Teprve pak může být podle mluvčí pražského dopravního podniku Ilony Vysoudilové homologována. Pokud by se ale během tohoto provozu objevila nějaká závada, musel by se podle mluvčí zkušební provoz opakovat.

„Až bude tramvaj povolena do provozu drážním úřadem, začneme vozy od dodavatele odebírat,“ uvedla mluvčí. Vysoudilová odhaduje, že do konce letošního roku bude v ulicích Prahy jezdit pouze jedna tramvaj.

První tramvaj 15T ForCity měla cestující v Praze původně vozit už v létě loňského roku. Kvůli závadám ale nebyl zkušební provoz dosud dokončen. Za zpožděním jsou nejen technické úpravy, ale prý i špatné počasí. Ke zpoždění došlo i ve vývoji. Naposledy byly například zjištěny problémy s pantografy. Kvůli problémům dostane dopravní podnik na nízkopodlažní tramvaje delší záruku. Místo původních 24 by měla trvat 31 měsíců.

Po Praze nyní jezdí zhruba 70 bezbariérových tramvají starších typů. Už příští rok na jaře by je mělo posílit 25 souprav 15T ForCity. Do konce roku 2011 jich má být v Praze asi 50.