Drobil chce ulevit ostravskému ovzduší jízdou po dálnici zdarma

Praha - Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) přinese příští středu na jednání vlády návrh, který má mimo jiné ulehčit Ostravě v době smogu tím, že řidiči budou moct zdarma vjet na dálnici protínající město. Zpoplatnění dálnice podle analýzy města přivedlo do vedlejších ulic 2 500 aut navíc. Což bylo jedním z důvodů, které vedly Ostravu k podání žaloby na stát v souvislosti se znečištěním ovzduší Moravskoslezského kraje. Novela má také umožnit městům stanovit si nízkoemisní zóny.

Emisní plakety by vydávalo ministerstvo, jejich cena by pokrývala výrobní náklady. Řidiči, který by do zóny vjel nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měly například automobily záchranného systému, ale také poštovní auta, vozy převážející paliva pro nemocnice a školy a také popelářské vozy. Obce budou moct vydat výjimku také pro nemocné či podnikatele, pro které by koupě nového auta znamenala ohrožení živnosti.

Uvádí se v předkládaném návrhu:

„Nízkoemisní zónu budou moci obce vyhlásit pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a současně existuje objízdná trasa bez omezení po komunikaci stejné nebo vyšší třídy.“

Podle návrhu novely zákona o ovzduší, který Drobil podává jako poslaneckou iniciativu spolu s kolegy z Moravskoslezského kraje Pavlem Lukšou z TOP 09 a Kristýnou Kočí (VV), mají radnice získat právo vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moct vjíždět starší automobily nesplňující dané emisní limity. Majitelé vozidel, na něž se zákaz vztahovat nebude, si budou muset koupit a vylepit emisní plakety. Takzvaná nízkoemisní zóna by měla vzniknout podle novely rok potom, co radnice nařízení vydá. Úřad stanoví emisní kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit.

Při vyhlášení smogové situace by podle předlohy mohli řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst obcí. Zóny by mohly být také v lázeňských městech a ve zvláště chráněných územích. Nízkoemisní zóny fungují v řadě evropských měst, například v Londýně, ve Stockholmu či některých městech v Německu. Vláda bude moct podle novely stanovit nové stropy emisí pro trvalé zdroje znečištění na vymezených územích. Pocítí to podle autorů hlavně jejich provozovatelé, kteří prý budou muset investovat řádově miliony do šetrnějšího provozu. Provoz zdrojů znečištění, u nichž emise není možné regulovat, by mohl být dokonce omezen.

Ovzduší v Moravskoslezském kraji patří k nejvíce znečištěným v Evropě. Kvůli pravidelnému překračování limitů prašnosti minulý týden pohrozila žalobou Evropská komise. Česko má nyní dva měsíce na to, aby na výhrady Bruselu odpovědělo, a pokud tak neučiní nebo odpověď nebude dostatečná, spor skončí před Soudním dvorem EU v Lucemburku. Česko by od žaloby kromě dostatečného vysvětlení vlastních kroků mohla ochránit ještě výjimka EU. O ni mohou země žádat až do června 2011, přičemž ČR o ni s dalšími šesti zeměmi už požádala.