Tunel Blanka: Metrostav nezajistil bezpečnost a porušil předpisy

Praha - Metrostav před červencovým propadem pražského tunelu Blanka podcenil prevenci a neudělal dost pro zajištění bezpečnosti. Takový je závěr Českého báňského úřadu (ČBÚ), který potvrdil, že stavební společnosti za pochybení udělil milionovou pokutu. Metrostav také nedodržel ve všech bodech stavební dokumentaci a v některých případech příliš spěchal, čímž porušil technologické normy. Společnost už oznámila, že milionovou pokutu, kterou za pochybení od NBÚ dostala, uznává a zaplatí.

„Příčinou propadu nadloží bylo prolomení primární výztuže. Při hodnocení důvodů tohoto propadu nelze jednoznačně stanovit jedinou příčinu,“ uvedl ČBÚ v tiskové zprávě. Metrostav podle ní neudělal včas potřebná preventivní opatření a nezajistil bezpečnost provozu při prorážení tunelu.

Dušan Havel pro ČT24:

„Především se jedná o nedodržení projektové dokumentace v části bourání provizorní výstuže. Dalším pochybením bylo nedostříkání betonu v celém profilu raženého díla.“

Chyba byla prý hlavně v tom, že výstavba primárního ostění severního tunelu v místě propadu nebyla „plně v souladu s projektovou dokumentací“. Ve shodě s projektem nebyly podle úřadu ani některé další úkony. „Bylo nám vyčítáno, že jsme postupovali rychleji, než povolují technologické postupy,“ komentoval již v pátek závěry úřadu mluvčí Metrostavu František Polák. Pochybení se podle něj týkalo bourání podpěr.

Podle závěrů inspektorů ČBÚ Metrostav neseznámil zaměstnance se všemi změnami provozní dokumentace. Kromě toho bylo chybou i to, že na uvedeném pracovišti pracoval jen jeden člověk, ačkoli to tak být nemá. „Předák, co obsluhoval bagr, byl sám, a měli tam být aspoň dva,“ řekl Dušan Havel z báňského úřadu. Eventuálně podle něj mělo být v technologickém postupu nebo provozní dokumentaci stanoveno, za jakých podmínek tam být sám může. V tomto případě však pochybení nemá přímou příčinnou souvislost s propadem tunelu, uvedl.

Peníze chce po Metrostavu i Praha

Metrostav bude propad tunelu možná stát víc peněz než jen ty, které má uhradit na pokutě od báňského úřadu. Praha, pro kterou firma tunel staví, po ní totiž hodlá vymáhat asi 9,5 milionu korun, a to za škody, poškození dobrého jména města a náklady na vypracování odborných posudků. Předminulý týden to oznámil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Havel dnes zdůraznil, že báňský úřad zkoumal jen činnosti, které Metrostav prováděl hornickým způsobem. „Kontrola dodržování stavebního zákona a souvisejících předpisů nespadá do výkonu vrchního dozoru státní báňské správy,“ dodal báňský úřad. Tunel Blanka se během stavby propadl už třikrát. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Případ vyšetřuje i policie.