Žluté „béčko“ - třetí a dosud poslední linka pražského metra

Praha - První cestující se třetí žlutou linkou B pražského metra svezli 2. listopadu 1985. Po dvouměsíčním zkušebním provozu začaly soupravy jezdit mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Sokolovská (dnes Florenc). Vzdálenost mezi konečnými byla zhruba pět kilometrů a cesta trvala něco málo přes devět minut. Dnes má zatím nejmladší trasa B celkem 24 stanic a měří necelých 26 kilometrů. Ve špičce přepraví zhruba 21 tisíc osob za hodinu. Výstavba úseku I.B byla zahájena už v roce 1979, otevřen byl 2. listopadu 1985.

Tuto část trasy B tvoří sedm stanic od Smíchovského nádraží po Florenc (délka úseku je 4,9 km). V říjnu 1988 byl otevřen úsek Smíchovské
nádraží - Nové Butovice. V únoru 1990 bylo přejmenováno 13 provozovaných stanic metra, na trase B to byly stanice Dukelská (nyní Nové Butovice), Švermova (Jinonice), Moskevská (Anděl) a Sokolovská (Florenc).

Linka B pražského metra (zdroj: ČT24)

Na konci roku 1990 byla linka B prodloužena i východním směrem a došlo k otevření čtyř stanic v úseku Florenc - Českomoravská, a metro tak končilo ve Vysočanech. O čtyři roky později metro dosáhlo západního okraje Prahy a byl otevřen nadzemní úsek mezi stanicemi Nové Butovice - Zličín s pěti stanicemi a depem.

V listopadu 1998 se už mohli cestující svézt metrem na poslední části linky B v úseku Českomoravská - Černý Most, z pěti stanic však zůstaly dvě uzavřené. K jejich (Hloubětín a Kolbenova) otevření došlo až v následujících letech.

Během katastrofální povodně před osmi lety bylo zatopeno i 17 stanic pražského metra, z toho 12 na trase B. Zřejmě nejvíce byla poškozena
stanice Florenc (přestupní stanice tras B a C), kde zůstaly zatopené i dvě vlakové soupravy. Až do 22. března 2003 tak byly uzavřené dvě stanice trasy B - Křižíkova a Invalidovna, o týden později byly otevřeny i poslední
dva uzavřené vestibuly, a to také na trase B (Anděl a Náměstí Republiky).

Dnes trasa B spojuje Černý Most a Zličín a s 24 stanicemi a více než 25 kilometry je nejdelší linkou pražského metra. Další prodloužení trasy je ale v nedohlednu - v nedávné minulosti přibylo několik kilometrů na trati C a nyní se pracuje na prodloužení trasy A. Plánuje se také vybudování zbrusu nové linky D.

Počet stanic: 24 (z celkových 57)
Provozní délka: 25,704 km (z celkových zhruba 59,5 km)
Jízdní doba celé trasy: 41 minut
Počet bezbariérových stanic: 13
Nejhlubší stanice: Můstek (40,3 m), Karlovo náměstí (40 m), Náměstí Republiky (40 m)
Povrchové stanice: Černý Most, Rajská zahrada, Luka