Rakousko chce pokračovat ve stavbě dálnice z Vídně do Brna

Vídeň - Rakousko plánuje dál stavět dálnici z Vídně do Brna, která by do roku 2016 měla vést do Poysbrunnu. K hranici ale dálniční pruhy zřejmě nedosáhnou. Obchvat kolem příhraniční obce Drasenhofen by měla tvořit silnice s jedním pruhem v každém směru. Shodli se na tom dolnorakouský hejtman a rakouská ministryně dopravy. Od počátku roku vede dálnice A5 z Vídně do Schricku. Zbývajících 33,5 kilometru k hranici mělo být podle plánů uvedeno do provozu v roce 2014. Výstavba dálnice a dalších tří rychlostních silnic se ve spolkové zemi tedy nestopne, jen se přejde na levnější verzi.

Rakousko kvůli úsporám v rozpočtu původně zvažovalo, že by ze Schricku do Česka postavilo už jen dvouproudovou silnici. Odvolávalo se i na to, že na české straně by jeho dálnice stejně navázala jen na rychlostní komunikaci R52 s jedním pruhem v každém směru. Kolem výstavby této silnice navíc panují spory.

Podle dolnorakouského hejtmana Erwina Prölla se nyní podařilo zajistit prodloužení dálnice a úplná dostavba je ve výhledu. S budováním další etapy ze Schricku do Poysbrunnu by se mělo začít v roce 2013. Hejtman uvedl, že posledních asi devět kilometrů do Drasenhofenu se má stavět „po úsecích“. Prvním krokem by měl být právě obchvat Drasenhofenu, ale jen s jedním pruhem v každém směru. „Žádný projekt se neškrtne. Žádná stavba se nezastaví a prosadí se tak, že na jedné straně splní účel a na druhé straně naplní potřeby,“ uvedl Pröll.

Ministryně dopravy Doris Buresová se zmínila o „částečné realizaci a předimenzování“. Ve svém rozpočtu na příští rok a další léta totiž musí kvůli vládnímu úspornému balíčku ušetřit několik miliard eur.

Na české straně zbývá dokončit úsek R52 z Pohořelic k hranici. Ministerstvo dopravy náklady odhaduje na deset miliard korun. Loni v listopadu územní plán Břeclavska, který s touto kontroverzní silnicí počítal, zrušil Nejvyšší správní soud.