Kontroly kamionů na severu Moravy dopadly dobře

Ostrava - Dálniční policie a ostravští celníci si v Moravskoslezském kraji posvítili na řidiče nákladních aut. Kontrola je čekala na třech místech dálnice D1. Policisté, kterým asistovali i jejich kolegové z Polska, se zaměřili na alkohol za volantem, dodržování přestávek, a hlavně na to, zda nejsou auta přetížena. Řidiče, kteří měli vše v pořádku, policie nijak nezdržovala a mohli pokračovat dál. Ti, kteří by se odmítli podrobit kontrolnímu vážení a měření vozidla, by mohli dostat blokovou pokutu ve výši až třiceti tisíc korun.

Ani vytrvalý déšť policisty neodradil od plánované akce. V takovém rozsahu ji provádějí maximálně třikrát za rok. „Kontrolujeme i vlastnosti nákladu, zejména pak přetížení vozidel na mobilních dynamických vahách,“ uvedl vedoucí dálničního oddělení Ostrava Jiří Pátra. „Nadváhu jestli mám? Ne, já si to hlídám. Já vím, kolik asi mám naložit,“ říká jeden z kontrolovaných řidičů. „V případě, že je vozidlo přetíženo, může být odstaveno až do přeložení a potom teprve může pokračovat dále,“ varuje Jiří Pátra ty méně zodpovědné.

Řidiči ale policejní hlídky příjemně překvapili. Nadměrný náklad nemělo žádné vozidlo. Stejně tak nikdo neřídil ani pod vlivem alkoholu. „Měli jsme tady řidiče kamionu z Litvy, který nafoukal 0,62 promile, hájil se tím, že použil asi minutu předtím ústní vodu, což potvrdila opakovaná dechová zkouška,“ poukazuje na jeden z kurióznějších případů vedoucí dálničního oddělení Ostrava Jiří Pátra.

„Inspektoři v Polsku mají největší problémy s řidiči, kteří si nedělají přestávky, jak by měli. Rok co rok jich je méně, ale stále je to nejčastější přestupek,“ tvrdí polský inspektor dopravy Kajetán Sztabla. Čtyřapůlhodinová pauza po devíti hodinách jízdy se podle policistů téměř v polovině případů nedodržuje ani v Česku, což se prokázalo i při kontrole. „Nejzávažnějším porušením při dnešní akci bylo nedodržování bezpečnostních přestávek ze strany řidičů. Jeden případ byl i u zahraničního dopravce,“ potvrdil Jiří Pátra.