Billboardy začnou od příštího roku mizet od dálnic

Praha - Reklamní billboardy během několika let zcela zmizí od českých dálnic a rychlostních silnic. Zhruba 440 těchto reklamních ploch, což čítá 20 procent z celkového počtu, má být podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové odstraněno už v prvním čtvrtletí příštího roku.

„Do konce listopadu letošního roku bude všem smluvním partnerům doručeno oznámení o ukončení smluvního vztahu v termínech daných jednotlivými nájemními smlouvami s výzvou k odstranění k tomuto datu,“ uvedla Vápeníková. ŘSD má nyní uzavřeno k billboardům 21 smluv s osmi společnostmi, nejzazším termínem vypršení jedné z nich je rok 2019. ŘSD se přitom bude podle mluvčí snažit všechny vztahy ukončit dříve, než určuje smlouva.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce může vést rušení reklamních ploch ke zvýšení cen billboardové reklamy. „V případě úplného zákazu se uvolní prostředky od zadavatelů v řádu stovek milionů korun, které budou chtít umístit v jiném reklamním formátu,“ dodal. Podle něj se také ve větší míře mohou začít u komunikací objevovat nelegální reklamní plochy.

Vstup Edity Horákové (zdroj: ČT24)

Ve vyspělých zemích billboardy k dálnicím neumísťují

Ředitelství od září provádí audit všech smluv i fyzickou kontrolu stojanů. Z dílčích výsledků auditu mimo jiné plyne, že některé reklamy stojí u dálnic v rozporu se smlouvou a bezpečnostními normami, další jsou umístěny zcela bez povolení. Právě ty jsou určeny k odstranění jako první. Ve druhé etapě se audit zaměří na silnice první třídy.

Billboardy kolem dálnic dlouhodobě kritizují i dopravní odborníci. Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu nedávno odhadl počet mrtvých po srážce s konstrukcí plakátovací plochy na deset ročně. Billboardy kolem českých dálnic podle Mikulíka nemají ve vyspělých zemích obdoby. „Je to významný rušivý prvek, který je unikátem. Ve všech zemích, kde motorizace má vyšší úroveň, tak je umísťování billboardů zakázáno,“ uvedl pro Český rozhlas.

Vydáno pod