Praha – V celé Evropě vznikají stále nové a širší silnice, dálnice, tunely, obchvaty měst. Nic z toho ale nestačí, v ranní špičce je všude stejná zácpa. Odborníci jsou přitom přesvědčeni, že vyřešit nebo aspoň zlepšit dopravní situaci v Evropě je možné jinak a levněji než stavěním stále nových tahů. Inteligentní dopravní systémy stojí o dost míň, současně mohou být mnohem efektivnější.
Auta si budou povídat se silnicí, provoz se zklidní
V příštích patnácti až dvaceti letech by měla auta získat připojení k internetu. Vozidla budou prostřednictvím sítě komunikovat mezi sebou i s inteligentní dopravní infrastrukturou. Zatím existují na jedné straně chytrá auta, která sama zaparkují, navigační systémy, které upozorní na dopravní zácpu, a na druhé straně inteligentní infrastruktura, která sama reguluje provoz.
Nejchytřejší dálniční úsek v České republice je nově otevřená část okruhu kolem Prahy. Vůbec poprvé v Česku se tu využívá systém liniového řízení dopravy, který má omezovat takzvaný stop and go efekt, který se vytváří při průjezdu velkého množství vozidel. „V případě velkého zahuštění dopravy dochází k náhlému zrychlování a zpomalování vozidel, což je velmi nebezpečný efekt. Tento systém z tohoto dispečinku funguje v normálním režimu automaticky, to znamená při zvýšení počtu vozidel dochází k automatickému omezování rychlosti a zobrazování dopravních událostí na proměnném dopravním značení,“ přiblížil Jiří Řehák ze společnosti Eltodo, která vyrábí dopravní systémy.
Na okruhu jsou ve vozovce zabudované detektory, které zaznamenávají průjezdy vozidel. Když doprava nebezpečně zhoustne a zmenší se bezpečné rozestupy mezi vozidly, systém pomocí proměnných značek sníží povolenou rychlost na okruhu. Stejně inteligentní jsou i bezpečnostní kamery, kterých je po celém okruhu rozmístěno 250. Na práci inteligentní dálnice dohlíží dispečeři v Rudné u Prahy.
Dalším krokem má být propojení automobilů navzájem i se systémy, které řídí provoz. Všechny strany si potom budou neustále vyměňovat dopravní informace. Všechny potřebné informace dostanou řidiči okamžitě – o nehodě se dozvědí vzápětí poté, co se stane. „Vozidlo pojede a bude průběžně komunikovat s inteligentní infrastrukturou pomocí bezdrátových komunikačních technologií, stejně jako bude v kontaktu s okolními vozidly v těsné blízkosti. Tedy bude možné používat tyto aplikace k řízení dopravy a snížení nehodovosti,“ nabídl vizi budoucnosti Roman Srp ze Společnosti pro dopravní telematiku.
Do chytré sítě se nejspíš zapojí i semafory a dopravní značky. Možná není daleko doba, kdy auto řidiče samo upozorní, že je poblíž zatím neviditelný cyklista nebo že se u krajnice pohybuje podnapilý chodec.
Někteří lidé se obávají, že tyto systémy znamenají nebezpečné ohrožení soukromí. Vývojáři ale tvrdí, že k obavám prý není důvod. Současně ale upozorňují, že nové technologie pomohou silniční represi. Například rychlá jízda bude rozpoznána ihned a pokuta za ni se řidiči možná z účtu strhne možná ještě dřív, než dojede do cíle.