Auta si budou povídat se silnicí, provoz se zklidní

Praha – V celé Evropě vznikají stále nové a širší silnice, dálnice, tunely, obchvaty měst. Nic z toho ale nestačí, v ranní špičce je všude stejná zácpa. Odborníci jsou přitom přesvědčeni, že vyřešit nebo aspoň zlepšit dopravní situaci v Evropě je možné jinak a levněji než stavěním stále nových tahů. Inteligentní dopravní systémy stojí o dost míň, současně mohou být mnohem efektivnější.

V příštích patnácti až dvaceti letech by měla auta získat připojení k internetu. Vozidla budou prostřednictvím sítě komunikovat mezi sebou i s inteligentní dopravní infrastrukturou. Zatím existují na jedné straně chytrá auta, která sama zaparkují, navigační systémy, které upozorní na dopravní zácpu, a na druhé straně inteligentní infrastruktura, která sama reguluje provoz.

Nejchytřejší dálniční úsek v České republice je nově otevřená část okruhu kolem Prahy. Vůbec poprvé v Česku se tu využívá systém liniového řízení dopravy, který má omezovat takzvaný stop and go efekt, který se vytváří při průjezdu velkého množství vozidel. „V případě velkého zahuštění dopravy dochází k náhlému zrychlování a zpomalování vozidel, což je velmi nebezpečný efekt. Tento systém z tohoto dispečinku funguje v normálním režimu automaticky, to znamená při zvýšení počtu vozidel dochází k automatickému omezování rychlosti a zobrazování dopravních událostí na proměnném dopravním značení,“ přiblížil Jiří Řehák ze společnosti Eltodo, která vyrábí dopravní systémy.

Inteligentní dopravní systémy (zdroj: ČT24)

Na okruhu jsou ve vozovce zabudované detektory, které zaznamenávají průjezdy vozidel. Když doprava nebezpečně zhoustne a zmenší se bezpečné rozestupy mezi vozidly, systém pomocí proměnných značek sníží povolenou rychlost na okruhu. Stejně inteligentní jsou i bezpečnostní kamery, kterých je po celém okruhu rozmístěno 250. Na práci inteligentní dálnice dohlíží dispečeři v Rudné u Prahy.

Dalším krokem má být propojení automobilů navzájem i se systémy, které řídí provoz. Všechny strany si potom budou neustále vyměňovat dopravní informace. Všechny potřebné informace dostanou řidiči okamžitě – o nehodě se dozvědí vzápětí poté, co se stane. „Vozidlo pojede a bude průběžně komunikovat s inteligentní infrastrukturou pomocí bezdrátových komunikačních technologií, stejně jako bude v kontaktu s okolními vozidly v těsné blízkosti. Tedy bude možné používat tyto aplikace k řízení dopravy a snížení nehodovosti,“ nabídl vizi budoucnosti Roman Srp ze Společnosti pro dopravní telematiku.

Do chytré sítě se nejspíš zapojí i semafory a dopravní značky. Možná není daleko doba, kdy auto řidiče samo upozorní, že je poblíž zatím neviditelný cyklista nebo že se u krajnice pohybuje podnapilý chodec.

Někteří lidé se obávají, že tyto systémy znamenají nebezpečné ohrožení soukromí. Vývojáři ale tvrdí, že k obavám prý není důvod. Současně ale upozorňují, že nové technologie pomohou silniční represi. Například rychlá jízda bude rozpoznána ihned a pokuta za ni se řidiči možná z účtu strhne možná ještě dřív, než dojede do cíle.