Rabat (Maroko) – Vysokorychlostní vlaky vyjedou i na africké koleje. Maroko objednalo u francouzského Alstomu čtrnáct dvoupodlažních souprav TGV Duplex, které mají od roku 2015 jezdit po trati mezi Casablancou a Tangerem, své schopnosti využijí především na nově vznikajícím 200kilometrovém úseku. Půjde o první vysokorychlostní železnici v Africe, ačkoli několik dalších zemí podobné dráhy také plánuje. Po otevření železnice, která propojí nejdůležitější města na severozápadním pobřeží Maroka, se zkrátí cestovní doba mezi koncovými stanicemi Casablanca a Tangero vzdálenými přes 300 kilometrů z dnešních 4 hodin a 45 minut na 2 hodiny a 10 minut.
Vysokorychlostní vlaky jedou do Afriky, Maroko koupilo TGV
Vlaky TGV, za které Maroko zaplatí 400 milionů eur, budou jezdit po nové části trati rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, ve zbytku trasy budou dosahovat rychlosti mezi 160 a 220 kilometry za hodinu. Větší část dvoupodlažních souprav se bude vyrábět ve francouzských závodech.
Elektrické jednotky TGV (zkratka názvu Train à Grande Vitesse – vysokorychlostní vlak) vyrábí Alstom od počátku 80. let minulého století, dodnes drží rychlostní rekord mezi kolejovými vozidly. Speciálně upravená souprava dosáhla před třemi lety rychlosti 574,8 kilometru za hodinu. V běžném provozu je možné svézt se až 320kilometrovou rychlostí. Soupravy jezdí ve Francii, odkud zajíždějí i do sousedních zemí, ve Španělsku (jako AVE), posloužily také jako základ pro vysokorychlostní vlaky používané ve Spojených státech a v Koreji. Vlaky by měly jezdit také v Argentině.