Dětští psychiatři prý dostanou možnost vyšetřit pouze desetinu nemocných dětí. Svou roli zde podle odborníků hrají hlavně společenské zábrany. „Společensky přijatelnější pro rodiče je přijmout doporučení na neurologii a nebo do školských zařízení, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny,“ uvedla ředitelka Dětské psychiatrické léčebny Opařeny Iva Hodková.
O rozdíly v diagnostických výstupech z poraden a psychiatrií se již začínal věnovat také ministr školství Josef Dobeš (VV). „Já bych rád psychology z těch poraden stáhl na samotné školy. To znamená, přivést psychology-praktiky na školy, aby spolupracovali s odbornými psychiatry,“ nastínil ministr. Podle něho by navíc mělo školních psychologů přibýt. Nyní jich je na více než 4000 školách pouze 400, v budoucnu by se měl jejich počet zvýšit na 1000.

Spor psychiatrů a psychologů a dětskou diagnostiku
Počet dětí, které psychiatry potřebují, přitom roste. Stres a nároky na výkon, nebo častější rozchody rodičů v dítěti mohou postupně probouzet hyperaktivitu, úzkost nebo deprese.