Sasko škrtá peníze na vlaky, asi nebude ani na trať do Poustevny

Drážďany – Sasko velmi zásadně omezí výdaje na regionální železniční dopravu. V příštích dvou letech dostanou dopravci mnohem méně peněz, než jim dosud spolková země dávala – v roce 2011 se celkový objem příspěvků na dorovnání ztráty sníží o 24 milionů eur, v roce 2012 o dalších 35 milionů eur. Na řadě tratí se proto přestane jezdit, peníze nejspíš nebudou ani na obnovení přeshraničního provozu ze Sebnitz do Dolní Poustevny. Přitom česká Správa železniční dopravní cesty už v souladu s dřívější dohodou postavila koleje k hranicím za 35 milionů korun. Deutsche Bahn sice potřebných 200 metrů na svém úseku zřejmě obnoví, vůbec ale není jisté, zda na nové koleje vyjedou vlaky.

Kde konkrétně budou nebo nebudou vlaky jezdit, závisí na koordinátorovi veřejné dopravy společnosti VVO a jednotlivých dopravcích. Ti zatím nedali najevo, jaká má být budoucnost dráhy ze Sebnitz do Dolní Poustevny. Problémem může být především trať ze Sebnitz do Bad Schandau, která se většinou uvádí mezi prvními drahami, na nichž by měla železniční doprava ustat. Bez ní by ale obnova navazujícího přeshraničního úseku neměla smysl. O výstavbu úseku Dolní Poustevna–Sebnitz totiž stojí především Ústecký kraj a obyvatelé Rumburska, protože pak by cesta vlakem přes Bad Schandau znamenala významné zrychlení stpojení s Děčínem, popř. Ústím.

Zájem krajského úřadu ale má své hranice. „Na německém území bychom vlak samozřejmě sotva platili. Bylo by hodně paradoxní, abychom financovali dopravu tak bohatého státu,“ řekl vedoucí odboru dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.

Češi plánovali, že by do izolovaného Šluknovského výběžku jezdily vlaky ve dvouhodinovém intervalu. Kdyby jejich záměr nevyšel, obnovený přechod by měl smysl už jen pro nákladní dopravu. Ta z oblasti v posledních letech ale také prakticky vymizela.