Stát se zbavuje některých železničních tratí

Praha - Stát se chce v příštím roce zbavit části místních železničních tratí. Na seznamu je jich zatím jedenáct, může se ale ještě rozšířit. Jde například o unikátní úzkokolejku do Osoblahy, kde Správě železniční dopravní cesty chybí potřebné vybavení na údržbu trati. Zájem o ní už ale projevil další možný provozovatel. V řadě jiných případů dráhy nikdo nechce.

17. prosince zastavují úzkokolejku z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy sněhové závěje. Koleje zůstávají prázdné dodnes. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty zatím není vůbec jasné, kdy vlaky na trati z Třemešné do Osoblahy znovu pojedou. Je možné, že to bude až na jaře. „Není na ni dostatečná mechanizace a bude opravdu otázkou, jaký bude osud této trati v roce 2011,“ přiznává mluvčí Pavel Halla.

Sněhový pluh i další stroje sice mají soukromé jindřichohradecké úzkokolejky, ale doprava jejich nasazení neúměrně prodražuje. Správa drah proto chce navrhnout převod na jiného vlastníka. „Existuje iniciativa Sdružení obcí Osoblažska, která chce převzít trať z Třemešné do Osoblahy s tím, že by Slezské zemské dráhy posléze zajišťovaly provoz na této trati,“ říká člen správní rady Slezských zemských drah Jaromír Foltýn.

Reportáž Tomáše Vlacha (zdroj: ČT24)

Vlaky by podle představ zájemce o provoz měly jezdit ještě víc než dosud. Taky Moravskoslezský kraj chce provoz udržet, úzkokolejku z roku 1898 počítá mezi technické památky. „Máme dlouhodobou smlouvu s ČD o provozování a ztrátu z tohoto provozu bude kraj hradit z rozpočtu,“ vysvětluje mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Vlčková.

Vlna rušení železnic už v Česku proběhla ve třicátých a sedmdesátých letech. V devadesátých letech pak chtěl stát zlikvidovat i tratě, které dnes prosperují. Z jedenácti železnic na současném seznamu se zájemci objevili ve čtyřech případech. Sedm dalších tratí zatím nikdo nechce a ministerstvo dopravy rozhoduje o jejich zrušení. „Dokud neskončí správní řízení, tak není možné říct konečný verdikt,“ upozorňuje mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Většinou platí, že bez osobní dopravy je trať odsouzená k zániku. Výjimkou je železnice mezi Čelákovicemi a Mochovem. Tady chce zájemce vozit nákladní vlaky do areálu bývalých mrazíren.

Vydáno pod