Na nové dálnice a silnice letos zapomeňte

Praha – V roce 2011 se v Česku nepostaví ani kilometr dálnic a nových silnic. Většinu zamýšlených projektů už stavbaři buď zastavili, nebo zakonzervovali. Příštích dvanáct měsíců se tak silničáři zaměří jen na opravy stávajících úseků. I proto teď ministerstvo víc než dřív vyhlíží silné investory, kteří by v Česku poprvé zkusili stavět dálnice za soukromé peníze.

Lepší spojení Prahy s Českými Budějovicemi, rozšíření dálnice D1 nebo očekávané dostavění chybějícího úseku dálnice přes České středohoří hned tak nebude. Ředitelství silnic a dálnic totiž bude v roce 2011 spíš ředitelovat, než stavět. Na výstavbu dopravní infrastruktury již nemá peníze. „Nyní pracujeme především na projektech, jež by měly snížit finanční náročnost jednotlivých staveb,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Podobný rok v otázce otevření nových dálnic už nezažili tuzemští řidiči téměř deset let. Naposledy totiž silničáři nepostavili za rok ani jeden kilometr dálnice v letech 1999, 2000 a 2002. A lepší to nebude ani s opravami. ŘSD sice naplánovalo rekonstrukcí velké množství, peníze na ně ale nedostane. „V příštím roce se připravuje zásobník plánů oprav a rekonstrukci, ten máme zatím připraven v celkové hodnotě dvaatřiceti miliard korun s tím, že na to bude vyčleněno pouze devět miliard korun,“ dodává Martina Vápeníková. „Rozpočet fondu dopravy pro příští rok je o třetinu menší, než je v letošním roce, takže peněz není dostatek. My velmi sázíme na PPP projekty, kdy by do výstavby silnic a dálnic vstoupili soukromí investoři,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

O takových akcích ministerstvo poslední roky zatím jen mluví, ani jedna PPP stavba stále nemá konkrétní rysy. I proto na úřadu vzniká tzv. superkoncepce. Ta má vytipovat minimálně na pět let dopředu dopravní stavební priority. „Chybí nám severojižní trasy, takže například nejdelší chybějící úsek je českobudějovický, kde nám chybí 172 kilometrů. Celkem nám chybí kolem 1 100 kilometrů dálnic,“ vyčísluje mluvčí ÚAMK Igor Sirota. „Určitou roli v tom hraje operační program doprava, což jsou evropské peníze, které můžeme čerpat do roku 2013, resp. 2015,“ uzavírá Karel Hanzelka.

Unie přitom dosud neřekla, zda bude dopravní stavby podporovat i v budoucnu. Česku proto reálně hrozí, že pokud evropské peníze neprostaví v dalších čtyřech letech, další už nedostane.

Vydáno pod