Z ohrožených lokálek mizí nákladní vlaky

Praha – Po osobních vlacích mizí z lokálek, které by chtěl stát zrušit, i nákladní vlaky. Ty sice na vedlejších tratích většinou už nejsou k vidění, formálně pro ně ale má rezervovány trasy dopravce ČD Cargo. Společnost nyní ustoupila snaze Správy železniční dopravní cesty, která chce údajně prodělečné lokálky zrušit. Pro některé stanice proto ČD Cargo vydala tzv. zákaz nakládky, potvrdil to mluvčí firmy Roman Jandík. Osobní vlaky Českých drah přestaly na přání krajských úřadů po některých místních tratích jezdit už v prosinci.

ČD Cargo vydala dokument zakazující nakládku v sedmnácti stanicích. Případní zákazníci nákladního dopravce tyto stanice dosud mohli využít k přeložení zboží do nákladního vlaku, nadále to možné nebude. Mezi stanice, kde byla zakázána nakládka zboží, patří například Jílové, Libouchec a Malé Chvojno na tzv. Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova – kde pravidelné osobní vlaky nejezdí už od roku 2008 – nebo Vidnava na Jesenicku, Jemnice na Třebíčsku nebo Netolice na Českobudějovicku – kde zrušily krajské úřady osobní vlaky loni. Všechny tyto trati už SŽDC nechce spravovat a ministerstvo dopravy už v některých případech zahájilo řízení o jejich zrušení.

ČD Cargo se zrušením dosud rezervovaných tras pro nákladní vlaky zřejmě připraví o některé stálé zákazníky. Zákaz nakládky se týká například i Kadaňského Rohozce a Vilémova u Kadaně, kam během roku jezdí vojenské transporty na cvičení do Doupovských hor. Po Kozí dráze na Děčínsku zase alespoň jednou za měsíc jezdí nákladní vlak do skladu izolačních materiálu v Libouchci. Společnost L. P. M. Libouchec bude nadále náklady dopravovat několika auty, jejichž nadměrným provozem obec na úpatí Krušných hor už tak hodně trpí. „Z dlouhodobého hlediska je to smutné pro celou trať,“ podotkl majitel skladu Pavel Suchánek.

Mluvčí dopravní společnosti ovšem upozornil, že v případě zájmu je možné vypravit nákladní vlak i tam, kde ČD Cargo nemá rezervovanou trasu u železniční správy. „Kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ řekl mluvčí Jandík. Pro zákazníka ale bude taková přeprava mnohem náročnější, protože bude muset žádat i o výjimku z interního nařízení ČD Cargo.