ČD mají modernizovanou lokomotivu, nahradí oblíbené „Bardotky“

Praha – České dráhy učinily další krok v obnově svého vozového parku. Po nedávném zahájení provozu nových elektrických lokomotiv vypravily dnes poprvé v čele rychlíku zmodernizovanou dieselovou lokomotivu řady 750.7, která by se měla stát klíčovým strojem neelektrizovaných tratí. Lokomotivy mají v první řadě nahradit staré stroje řady 749, které dnes jezdí s rychlíky Praha – České Budějovice a Praha – Tanvald nebo s víkendovými vlaky do Posázaví.

Lokomotivy, které procházejí rekonstrukcí v českotřebovské strojírně CZ Loko, jsou původně známé dieselové stroje řady T478.3 (později 753, respektive 750) „Brejlovec“, které vyráběla pražská ČKD v první polovině 70. let. České dráhy v současnosti používají stroje, které v 90. letech dostaly agregát pro elektrické vytápění vlaků, na rekonstrukci poslaly devatenáct z nich.

V České Třebové stroje dostávají nový motor Catepillar o výkonu 1 455 kilowattů, který je oproti původním motorům K12V230DR výkonnější, ale zároveň úspornější. Podle vyjádření Antonína Blažka, náměstka pro osobní dopravu generálního ředitele ČD, mají nové motory spotřebu nafty nižší průměrně o 1,1 litru na kilometr. Stroje jsou také tišší a spalování je efektivnější, takže lokomotivy do ovzduší vypouštějí méně škodlivin. Změnou prošly i další části lokomotivy. „Jsou tam nové klimatizované komfortní kabiny pro strojvedoucí, nové elektronické řízení, nová regulace celé lokomotivy,“ uvedl ředitel CZ Loko Josef Bárta.

Modernizované lokomotivy pro ČD (zdroj: ČT24)

Dodávky zrekonstruovaných „Brejlovců“ budou postupné, všech devatenáct lokomotiv budou mít dráhy až v polovině roku 2012. Dráhy s jejich pomocí chtějí zcela nahradit lokomotivy řady 749 „Bardotka“, které vznikly v 60. letech právě jako předchůdkyně původních „Brejlovců“. Podle Antonína Blažka budou modernizované lokomotivy později k vidění také v okolí Brna a Hradce Králové, kde dnes jezdí nerekonstruovaní „Brejlovci“.

„Bardotky“ a „Brejlovci“ – žijící legendy českých kolejí

Již v 50. letech bylo zřejmé, že parní lokomotivy nemají budoucnost. Zatímco hlavní tratě se postupně elektrizovaly, na dalších drahách bylo nutné nahradit parní trakci jinak. V rámci centrálně plánovaného hospodářství dostala vývoj dieselových lokomotiv na starost pražská lokomotivka ČKD (na rozdíl od elektrických lokomotiv vznikajících ve Škodě) a po stvoření menších dieselových dostala na počátku 60. let za úkol stvořit první československou skříňovou motorovou lokomotivu schopnou vozit nákladní i osobní vlaky na hlavních tratích.

V roce 1964 vznikly dva prototypy, v dalším roce ověřovací série a do roku 1971 odebraly ČSD celkem 230 lokomotiv určených pro osobní dopravu (řada T478.1 – později 751) a dalších 82 pro nákladní dopravu (řada T478.2 – později 752). Lokomotivy poháněl šestiválcový motor K6S310DR o výkonu až 1 104 kilowattů s elektrickým přenosem výkonu (prototyp lokomotivy T478.2001 s hydraulickým přenosem výkonu se nedočkal následníků) charakteristický svým „bublavým“ zvukem, který roznesl slávu lokomotiv po celé Evropě. Na počátku 90. let prošla část lokomotiv úpravou, při které dostaly agregát pro elektrické vytápění souprav (nová řada 749). Zbylé stroje nadále sloužily výhradně v nákladní dopravě. Domácí železničáři lokomotivu přezdívali „Zamračená“ a „Bardotka“. Obě přezdívky odkazovaly na řešení čela – vzhledem k vizuálnímu upozadění stanoviště strojvedoucího vznikl nad ním i pod ním převis, který lokomotivě dodal „zamračený“ vzhled při čelním pohledu, zatímco při bočním pohledu nebylo možné přehlédnout výčnělek tvarovaný podobně jako poprsí francouzské herečky.

Ačkoli představovaly „Bardotky“ první krok v nahrazování parní trakce na neelektrizovaných tratích, ČSD potřebovaly další masivní dodávku lokomotiv. ČKD proto vyvinula novou řadu T478.3 (později 753), která byla určena především k vozbě rychlíků. Prototyp vznikl už v roce 1968, do roku 1977 vzniklo 408 strojů vybavených silnějším motorem K12V230DR o výkonu až 1 325 kilowattů. Přes počáteční nespolehlivost se tyto lokomotivy staly ikonou železnice 80. let. K těmto strojům přibylo v letech 1979 a 1980 dalších 86 kusů řady T478.4 (později 754), jež byly s předchozí řadou téměř shodné, byly ovšem už vybaveny moderním elektrickým vytápěním, které později dráhy dodaly i do 163 lokomotiv předcházející řady. Stroje – opět díky tvaru čelního skla – dostaly přezdívku „Brejlovec“.

K lokomotivám jsou i vozy

Dráhy současně s lokomotivou představily také sériovou podobu revitalizací rychlíkových vozů typu Y, které někdejším ČSD dodala vagonka z Görlitz v letech 1974–1985. Úpravy zprvu označované jako humanizace provádí společnost Janoza, která mění obložení stěn, nově čalouněné lavice v oddílech, utěsňuje profukující okna nebo vyměňuje zářivky za LED. Dva takto upravené vagony se dnes před polednem vydaly spolu s rekonstruovaným „Brejlovcem“ na cestu z Prahy přes Zdice a Písek do Českých Budějovic.

  • ČD představily zrekonstruovanou dieselovou lokomotivu 750.701. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2229/222820.jpg
  • ČD představily zrekonstruovanou dieselovou lokomotivu 750.701. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2229/222823.jpg
  • Podvozek lokomotivy autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2229/222822.jpg
  • Bardotka autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1141/114058.jpg
  • Brejlovec autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1132/113126.jpg
  • Revitalizovaný osobní vůz ČD autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2229/222819.jpg