Loni zemřelo na silnicích 753 lidí, nejméně od roku 1961

Praha - Celkem loni policisté evidovali 75 522 nehod, při kterých bylo usmrceno 753 lidí, což je nejméně od roku 1961. Nejvíce havárií bylo způsobeno špatným řízením. Celkový počet nehod byl o jedno procento vyšší než předloni. Nebyl splněn cíl, snížení počtu usmrcených na 653, uvedl náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. Opilí řidiči loni zavinili více než 5 000 nehod, při kterých zemřelo 102 lidí. Oproti roku 2009 nicméně klesl počet nehod pod vlivem alkoholu o 12 procent. Odhadnutá hmotná škoda byla loni při nehodách necelých 5 miliard korun.

Řidiči loni havarovali nejčastěji kvůli tomu, že se plně nevěnovali řízení, nepřizpůsobili rychlost stavu vozovky a nedodrželi bezpečnou vzdálenost mezi auty. „Z 93 procent je za každou nehodou lidský faktor,“ uvedl dopravní expert Jaroslav Zvára. „Pro řidiče je velmi důležité, aby se zamýšlel nad tím, co ho na cestě čeká,“ doplnil Zvára.

Přestože loni zahynulo na silnicích o 79 lidí méně než v roce 2009 a celkově jde o nejnižší počet od zavedení policejních statistik, cíle ministerstva dopravy, jímž bylo snížit počet mrtvých za rok na 653, se však dosáhnout nepodařilo. Policisté ale chtějí být v nové dekádě úspěšnější. „Připravuje se nová strategie bezpečnosti silničního provozu do roku 2020, kde se snižuje počet usmrcených,“ řekl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Limity roku – šedesát nul, ale jedna dvanáctka

Černým dnem se stal pátek 9. července, kdy o život přišlo 12 lidí. Současně bylo ale během roku 2010 celých 60 dnů, během nichž na silnicích nikdo nezahynul.

Počet těžce zraněných osob je také od roku 1961 nejnižší a poprvé v tomto období klesl pod hranici 3 000 osob. Nejvyšší nárůst nehodovosti byl loni v Jihomoravském kraji, na Vysočině a v Praze.

Podle Petra Sobotky z dopravní policie vzrostl oproti roku 2009 i počet nehod, od kterých viník ujel. Těch bylo loni celkem 11 371, o 893 více. Doplnil, že při těchto nehodách zemřelo osm lidí.

Testy na alkohol budou pokračovat

Velkým tématem Leoše Tržila v roli šéfa dopravní policie je alkohol. Loni zavedl kvůli růstu počtu smrtelných nehod, které zavinili opilí řidiči, povinné dechové zkoušky při každé silniční kontrole. Přesto během roku 2010 zahynulo při obdobných haváriích dalších 102 lidí. Kontroly tak budou pokračovat i nadále. Častější potom budou preventivní testy na drogy.

Ministerstvo dopravy plánuje stanovit pokuty za přestupky podle ceny vozu a rovněž zpřísnit legislativu v oblasti autoškol tak, aby komisaři při závěrečných zkouškách nepouštěli do provozu řidiče, kteří nejsou schopni vůz zcela ovládat. Plánují se ale také investice do zabezpečení silnic. „Na tzv. zklidňování dopravy – budování přechodů pro chodce, nástupních ostrůvků – jde 300 milionů korun. Hovoříme pouze o silnicích, které jsou ve správě státu,“ upřesnil ředitel kanceláře ministra dopravy Karel Hanzelka.

Za posledních 50 let policie celkem šetřila více jak 5 328 000 nehod, při kterých bylo usmrceno 58 669 osob.