Vlaky zmizí z dvou desítek slovenských tratí

Bratislava – Železniční společnost Slovensko (ZSSK), která je v současnosti jediným osobním železničním dopravcem na Slovensku, připravuje velkou redukci regionálních vlaků. Celkem chce výrazně omezit provoz na více než dvaceti tratích, na větší části z nich osobní vlaky už vůbec nebudou jezdit. ZSSK zdůvodňuje plánované škrty tím, že od státu dostala méně peněz, než potřebuje na dorovnávání ztráty z provozování dopravy na těchto tratích.

Podle mluvčího dopravní společnosti Alexandera Buzinkaye dostane ZSSK letos od státu o pět procent méně peněz než loni. Trati, na nichž zcela zruší nebo zásadně zredukuje osobní dopravu, jsou pro dopravce nejztrátovější. „Ze strany cestujících je o ně minimální zájem, ale na druhé straně nás stojí obrovské peníze, které pocházejí ode všech daňových poplatníků,“ uvedl mluvčí.

ZSSK ovšem oznámila, že zatím nemá definitivní seznam tratí, které opustí. Zveřejní ho proto až na konci ledna. Na případné úpravy potom už nebude čas, vlaky totiž po lokálkách přestanou jezdit už 6. března.

Železnice naposledy výrazněji rušily lokální spoje v roce 2003, kdy stáhly vlaky z více než 20 tratí. Později se provoz osobní dopravy na některých lokálkách obnovil. Další omezení firma zvažovala v předchozích letech, bývalá vláda to však odmítla.

ZSSK rozhodnou o rušení samy

Na Slovensku funguje jiný systém financování osobní železniční dopravy než v Česku. Ztrátu z provozu regionálních vlaků doplácí ZSSK stát, platí ovšem pouze za určitý počet kilometrů, zatímco sám dopravce určuje, jak často bude kam jezdit. Čeští regionální železniční dopravci jsou naproti tomu placeni kraji a jednotlivé spoje zavádějí podle požadavků krajských úřadů. Výsledkem je občas špatná koordinace jednotlivých objednatelů, takže lidé cestující přes hranice regionů musí uprostřed trati přestupovat a občas i dlouho čekat.