Bártův poradce Patrik obrátil v otázce dostavby D8

Praha - Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země, který dříve bojoval proti dostavbě dálnice D8, teď jako ministrův poradce obrátil. Píše to server iDnes. Vítu Bártovi navrhl rovnou deset variant, jak by stát mohl situaci kolem sporného severočeského úseku dálnice vyřešit. Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo pro variantu spojení stavebního a územního řízení do jednoho, tedy pro nejrychlejší možnost. Sporný úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi by se tak mohl začít stavět ještě letos.

Miroslav Patrik, externí poradce ministra Bárty připravil deset variant, jak by situaci kolem sporného severočeského úseku D8 mohl stát řešit. „Z nich jsem doporučil tři, které jsou pro nás přijatelné. Jednou z nich je spojení stavebního a územního řízení do jednoho. Ta je sice náročnější na přípravu podkladů, ale zároveň je rychlejší, protože územní i několik stavebních řízení se řeší v jednom,“ popsal iDNES.cz Patrik. Státem financované Ředitelství silnic a dálnic se nakonec právě pro tuto variantu rozhodlo. 

Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové je reálné, že ŘSD už příští týden požádá o vydání stavebního povolení. Sporný úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi by se tak mohl začít stavět. „Pokud práce zahájíme v první polovině letošního roku, úsek by mohl být zprovozněn v roce 2013,“ dodala Vápeníková.

Ministr dopravy považuje dostavbu dvacet let nedokončené dálnice D8 za prioritu. Stala se součástí nově představené superstrategie rozvoje dopravy do roku 2025. Právě aktivista Patrik podle všeho hraje v Bártových plánech důležitou roli. Ministerstvo s ním chce prodloužit spolupráci o další rok. „Smlouva je připravena, protože je tady ještě spousta práce, kterou by pan Patrik měl dokončit,“ uvedl mluvčí resortu Jakub Ptačinský. Ministerstvo Patrika opět zaměstná jako externího poradce.

Miroslav Patrik, Děti Země:

„Předchozí rozhodnutí úředníků jsou minulostí, na tom se nedá nic měnit. Podstatné je, že se s námi jedná při dokončení dálnice a že se to dokončí podle zákona.“

Patrik na ministerstvu pracuje navzdory tomu, že občanské sdružení Děti Země, v jehož čele stojí, se státem vede téměř dvě desítky soudních sporů. Sdružení je podalo, protože mu úřady neposkytly informace. Přístup k informacím je také důvodem, proč se Patrik už nebrání tomu, aby dálnice byla dostavěna tak, jak chce stát, a ne tak, jak navrhovala občanská sdružení, tedy například v podobě několika tunelů.

Žádnou žalobu na stát ovšem dosud nestáhl. Naopak, už jako Bártův poradce žaloval například ministerstvo zahraničních věcí. To jedná s Evropskou komisí o tom, aby do stavby D8 přiteklo osm miliard korun z evropských peněz. „Do rozhodnutí komise ale nechce podat žádné informace,“ vysvětlit důvod žaloby Patrik.

Rozestavěný úsek dálnice D8
Zdroj: ČT24