Nažidlům se řidiči zatím nevyhnou

České Budějovice - Superkoncepce ministerstva dopravy zatím nepočítá v Jihočeském kraji s rychlostní silnicí R3 navazující na budovanou dálnici D3. Rychlostní silnice by měla vést z Českých Budějovic na hranice s Rakouskem. Kraji by zajistila napojení na rakouské hranice a dál na evropskou dálniční a silniční síť. Současně by odvedla dopravu ze „silnice smrti“ I/3, neblaze proslulé tragickou nehodou dvoupodlažního autobusu u Nažidel. Regionální představitelé nejsou spokojeni, ačkoli ministerskou superkoncepci obecně přivítali – konečně jasně vědí, co v dohledné době bude, a co ne.

Odsunutí stavby rychlostní silnice R3 na neurčito ovšem místní rozezlilo. „Je to výsměch všem lidem, kteří zahynuli na silnici smrti, jak se jí přezdívá,“ řekl starosta Velešína Josef Klíma. Po nehodě, při níž v roce 2003 zahynulo 29 lidí, se politici předháněli ve slibech. Protože s novou vysokorychlostní komunikaci všichni počítali, nevznikaly na silnici I/3 dílčí stavby, které by alespoň trochu zvýšily bezpečnost – například obchvat Nažidel. Alespoň stavbu podobných přeložek by teď místní představitelé rádi prosadili do superkoncepce.

Regionální politici mají ale vyšší cíle. Podle náměstka hejtmana Martina Kuby (ODS) chce Jihočeský kraj, aby tento úsek byl připojen k PPP projektu dálnice D3.

Strategický materiál ministerstva dopravy počítá s vybudováním dalšího úseku dálnice D3 formou PPP projektu, kdy by stát spolupracoval se soukromým sektorem. Zahrnuje také sanaci skály v Českém Krumlově a propojení okruhů v krajském městě. Ministerstvo se podle Kuby zavazuje, že tyto akce dokončí.

Mezi nové akce, s jejichž realizací by se mělo začít po roce 2012, na jihu Čech patří vybudování dalšího úseku R4 mezi Čimelicemi a Miroticemi, obchvat Lišova na silnici I/34, obchvat Strakonic na silnici I/22, úsek Pištín - České Vrbné na silnici I/20 a obchvat Chýnova na silnici I/19. Celkové náklady na tyto stavby se pohybují kolem 5,3 miliardy korun. Budovat se budou od roku 2013 do 2017.

„My budeme ještě navrhovat, aby byl do superkoncepce zahrnut obchvat křižovatky Lety, která by zlepšila průjezd po silnici R4 do Středočeského kraje,“ podotkl náměstek. Letská křižovatka patří k nebezpečným místům na silnici R4. Navíc je pro tuto stavbu již rozpracována projektová dokumentace.

Postaven by měl být i úsek dálnice D3 kolem Českých Budějovic, je tam ale třeba ušetřit kolem čtyř miliard korun.

Ušetřit by bylo možné podle Kuby například na stavbě úseku mezi Miroticemi a Čimelicemi. Stavba by měla stát zhruba 2,3 miliardy korun. Pokud by se silnice nestavěla čtyřproudová, ale jen se dvěma jízdními pruhy, mohl by se realizovat obchvat nedaleké křižovatky Lety, dodal Kuba.