Česká Třebová opět bojuje o Eurocity

Česká Třebová (Ústeckoorlicko) – V České Třebové by mělo zastavovat víc vlaků, myslí si vedení města. Starosta Jaroslav Zedník chce, aby na nádraží ležící v místě, kde od pražsko-olomoucké trati odbočuje hlavní tah do Brna, zastavovalo pět spojů, které jím dosud pouze projíždějí. Představitelé města, odkud jezdí během dne každou hodinu dva a jednou za dvě hodiny tři přímé vlaky do Prahy, nejméně jednou za hodinu přímý vlak do Brna a jednou za dvě hodiny přímý vlak do Ostravy, jsou přesvědčeni o tom, že Česká Třebová není dostatečně obsloužena.

„Problém není v penězích, České dráhy ani stát do toho nic vložit nemusí. Chceme jen, aby vlaky poskytovaly tomuto regionu dopravní obslužnost. Čas v grafikonu na to je,“ řekl starosta, který si před časem zaplatil i zastavení mezistátního expresního vlaku ve městě, aby si tuto možnost otestoval.

Jaroslav Zedník poukázal na to, že od prosince jeden ze spojů, které v České Třebové nestavějí, naopak zastavuje v sousedním Ústí nad Orlicí kvůli přípoji do polského Kladska. „Byť jsme uzlová stanice a spádová oblast pro celý region, v jízdním řádu platném od prosince zastavuje jeden rychlík v Ústí nad Orlicí, ale v Českém Třebové ne, což nechápu,“ komentoval trasování vlaku třebovský starosta.

Zastavování dálkových vlaků v České Třebové je dlouhodobým předmětem debat. Obyvatelé šestnáctitisícového města jsou nespokojeni s postupným poklesem počtu zastavujících vlaků – ještě v roce 2006 v Třebové stavěly docela všechny vlaky Eurocity, které jely z Prahy do Brna, zatímco dnes je to každý druhý spoj. Naproti tomu je řada odborníků přesvědčena o tom, že současné spojení je zcela postačující. Loni dokonce vznikla v Drážní společnosti při Fakultě dopravní ČVUT petice požadující, aby Českou Třebovou projížděly všechny expresní vlaky a město bylo obslouženo pouze rychlíky – podobně jako sousední Ústí nad Orlicí nebo Svitavy.