Škoda je s novou lokomotivou zatím spokojena

Plzeň – Elektrická lokomotiva řady 380, která v současnosti jezdí ve zkušebním provozu, si podle svého výrobce – plzeňské Škody – vede nadmíru dobře. V pořádku dovezla všechny vlaky, které od poloviny prosince vodí mezi Prahou a Břeclaví, technikům se navíc daří odstraňovat nedostatky, kvůli kterým lokomotiva zatím může jezdit pouze v malé části české kolejové sítě.

Spolehlivější než Pendolino

Ačkoli lokomotivy řady 380 zahájily provoz v čele osobních vlaků v době, kdy naplno přišla zima, dovezly podle Škody všechny spoje, s nimiž vyjely. Patří tak k nejspolehlivějším strojům na českých kolejích – starší lokomotivy ČD i moderní vozidla Taurus, která si dopravce pronajímá od Rakouských spolkových drah, se potýkaly s poruchami. V první zimě se Škodám daří také mnohem lépe než Pendolinům před pěti lety – rychlovlaky tehdy téměř měsíc nejezdily.

Nové lokomotivy dráhy zatím nasazují především v čele několika vlaků Intercity a Eurocity mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Denně „třistaosmdesátky“ najedou více než dva tisíce kilometrů.

Co se starými obvody?

Potíže, na které technici narazili při zkušebním provozu, jsou v Česku už tradiční. Především jde o staré kolejové obvody s pracovní frekvencí 25 herzů. Lokomotiva s nimi nedokáže řádně komunikovat, a to může být nebezpečné. Zabezpečovací zařízení potom může do obsazeného úseku pustit jiný vlak, nebo naopak považovat úsek za obsazený ještě dlouho poté, co ho lokomotiva ve skutečnosti už opustí. Škoda oznámila, že vyvinula zvláštní softwarový režim, ve kterém by možná stroje řady 380 do míst, kde se staré kolejové obvody stále používají vjíždět mohly. Ukáže se to ale až po dalších zkouškách.

Druhý problém, který nové lokomotivy měly, už se Škodě podařil vyřešit. Řada 380 si nerozuměla s jedním druhem tzv. počítače náprav. Technici se zaměřili právě na tento počítač a navrhli jeho úpravu, po které by už lokomotiva problém mít neměla. Úprava počítače má proběhnout v březnu. Protože se tento typ počítače náprav používá pouze v Praze v části hlavního a libeňského nádraží, nemělo by jít o zásadní změnu.

Potíže s kolejovými obvody s frekvencí 25 herzů, které se vyráběly v polovině minulého století, zřejmě bude Škoda řešit ještě delší dobu. Její lokomotivy ale nejsou jediné, které se s tímto problémem potýkají. Na plzeňské hlavní nádraží, přes Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic nebo na bratislavské hlavní nádraží, kde se staré obvody používají, nesmějí ani další moderní elektrické lokomotivy, které v Česku jezdí – kromě Taurusů od Siemensu jsou to také jejich nákladní „příbuzné“. Ty jezdí podobně jako lokomotivy řady 380 zatím ve zkušebním provozu po tratích I. a II. koridoru.