České dráhy za miliardy modernizují vozový park

Praha - České dráhy loni uzavřely zakázky na dodávky a modernizaci vlaků za bezmála deset miliard korun. V historii společnosti se jedná o nejrozsáhlejší obnovu vozového parku. Financování modernizace a nákupu vozidel dráhy rozložily do několika let podle toho, jak budou vlakové soupravy vyráběny a dodávány. Celkově se na zakázkách podílí osm společností, z nichž nejvýznamnější v rámci České republiky je holding Škoda Transportation, který pro přepravce vyrábí nové lokomotivy řady 380.

„Největší kontrakt s podílem 23 procent je uzavřen na modernizaci a leasing 58 vozů pro spoje EuroCity a InterCity se slovenskou společností ŽOS Trnava a druhý nejúspěšnější partner je společnost Stadler se zakázkami v hodnotě 1,78 miliardy korun a podílem 18 procent,“ informoval generální ředitel podniku Petr Žaluda.

Od začátku loňského roku České dráhy přikročily i k obnově vozů určených pro dálkovou přepravu. Vagony pro rychlíkové spoje modernizují společnosti Janoza CZ, ŽOS Trnava a ŽOS Vrútky. Celkově tyto společnosti získaly zakázku na revitalizaci 189 rychlíkových a jídelních vozů. V regionální dopravě pro ČD revitalizuje motoráčky pod názvem Regionova společnost Pars Nova ze Šumperka.

K financování zakázek na modernizaci vagonů a lokomotiv ČD využívají mimo jiné leasing a dluhopisy, k nákupu regionálních souprav rovněž prostředky Evropské unie v rámci regionálních operačních programů. Příspěvek rozvoji regionální dopravy prostřednictvím programů Evropské unie by podle mluvčího Petra Šťáhlavského mohl dosáhnout až 40 procent.

Loni ČD utratily za modernizaci 5,6 miliardy

Podle dřívějšího odhadu Českých drah společnost v loňském roce za modernizaci vozidel utratila 5,6 miliardy korun. Pro letošní rok plánuje do obnovy investovat minimálně 7,1 miliardy Kč. Rozsah investic by se však mohl zvýšit až na 8,6 miliardy korun, pokud si ČD zajistí financování nových projektů a dostanou k nim souhlas od představenstva firmy.

Modernizaci vozového parku Českých drah umožnily dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009 a souvisí s očekávaným nástupem konkurence na železnici. Od poloviny letošního roku plánuje zavést železniční spojení Prahy s Ostravou majitel společnosti Student Agency Radim Jančura, na jaře 2013 by jej rád následoval i podnikatel Leoš Novotný.

Přehled uzavřených kontraktů v roce 2010

Krnovské opravny a strojírny: modernizace 66 čtyřnápravových vozů 2. třídy pro motorové soupravy za 837,5 milionu Kč, osmiprocentní podíl v hodnotě zakázek na modernizaci vozů ČD

CZ LOKO a IMPULS-Leasing-AUSTRIA: modernizace a leasing 19 motorových lokomotiv řady 750.7 „brejlovec“ za 924,1 milionu Kč, devítiprocentní podíl v hodnotě zakázek na modernizaci vozů ČD

ŽOS Trnava a.s. a ING Lease (C.R.), ČSOB Leasing, a SG Equipment Finance Czech: modernizace a leasing 58 vozů 1. a 2. třídy pro vlaky EC/IC za 2,183 miliardy Kč, 23procentní podíl

ŽOS Vrútky: modernizace 21 restauračních vozů za 728,4 milionu Kč, sedmiprocentní podíl

Škoda Vagonka: dodávka osmi nových souprav CityElefant za 1,748 miliardy Kč, 18procentní podíl

Pars nova: modernizace motorových a přípojných vozů řady 810 a 010 na 62 dvoudílných motorových jednotek řady 814 za 1,580 miliardy Kč, 16procentní podíl

Stadler Pankow: dva kontrakty na celkem 33 motorových vozů RegioShuttle RS za 1,776 miliardy Kč, 18procentní podíl

JANOZA CZ: dva kontrakty na revitalizaci celkem 110 vozů různého typu pro rychlíkové soupravy za 128,7 milionu Kč, jednoprocentní podíl