NSS zrušil část zásad rozvoje Prahy související s letištěm

Brno - Nejvyšší správní soud (NSS) zrušil část zásad územního rozvoje Prahy, která se týkala letiště v Ruzyni a plánované nové vzletové a přistávací dráhy. Návrh podala městská část Praha-Suchdol spolu s dalšími stěžovateli. Vadí jim především chystaná nová ranvej. Magistrát prý nedostatečně hodnotil dopad rozšíření provozu na život v okolí letiště. NSS už v minulosti dvakrát do pražských zásad rozvoje zasáhl a zrušil vymezení několika úseků trasy městského silničního okruhu. Suchdolští považují dnešní rozhodnutí za úspěch, podle starosty městské části Petra Hejla jim přináší naději, že záměr nové ranveje v budoucnu neprojde. Letiště naopak věří, že dráhu, s níž počítá i současný územní plán, bude moci začít budovat už příští rok.

Soud poukázal na chybějící posouzení kumulativního efektu letiště a plánovaného městského okruhu kolem Ruzyně na životní prostředí. Chybí i zohlednění vlivu rozšíření provozu na evropsky významnou chráněnou přírodní lokalitu - kaňon Vltavy u Sedlce. „Zásady územního rozvoje jsou již z důvodu zásadních procesních vad (…) v napadených částech nezákonné,“ uvedla předsedkyně Senátu Milada Tomková.

Podle advokáta stěžovatelů Luďka Šikoly měl pražský magistrát řešit v zásadách územního rozvoje veškeré dopady nové dráhy. Naopak právní zástupce magistrátu Pavel Uhl uvedl, že by to bylo předčasné. S námitkami proti záměru se podle něj lze vypořádat až při schvalování územního plánu. „Rozšiřuje-li se letiště, je to věc, která je v zásadách územního rozvoje spíše předjímána než rozhodnuta,“ řekl Uhl. Dopady dnešního rozhodnutí blíže nekomentoval. Záleží podle něj na tom, jak se rozhodne Praha.

Reportáž Petra Malého a Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Rozvoj letiště a dopady rozšířeného provozu je ale podle soudu třeba řešit a hodnotit již v zásadách územního rozvoje. „Pro plánování natolik zásadní stavby nadmístního významu (…) je třeba ve všech fázích územně plánovací dokumentace provést specifikaci provozu ohledně kvality, kvantity, technologie,“ uvedla Tomková. Na druhou stranu NSS zdůraznil, že územní rozvoj nelze plánovat ku prospěchu všem. „Vždy je třeba upřednostnit některé zájmy před jinými,“ dodala soudkyně. Praha už začala na výtkách soudu pracovat.

Městská část Praha-Suchdol poukázala především na to, že zásady hovoří o nové vzletové a přistávací dráze bez potřebných podkladů a argumentů. Nedostatečně prý vymezují území, které provoz letiště po rozšíření zasáhne. Spolu s městskou částí stížnost podalo devět lidí ze Suchdolu, tři ústavy Akademie věd ČR a Česká zemědělská univerzita, která má ve sporné oblasti kampus. Letadla by se v případě vybudování nové dráhy pohybovala přímo nad Suchdolem. „Znamenalo by to, že na celém území městské části by nemusely být dodržovány hygienické limity hluku ve vnějším prostoru. Dopadlo by to na všech 10 tisíc občanů, kteří u nás bydlí, i na 25 tisíc studentů České zemědělské univerzity,“ upozornil Hejl, podle kterého jde doslova o to, zda bude vůbec možné v městské části normálně žít.

Nejvyšší správní soud vytýká Praze špatně schválené zásady územního rozvoje už potřetí. Vedení magistrátu se ale brání, že v době schvalování zásad chyběl úředníkům i zastupitelům návod, co přesně musí obsahovat. Praha navíc není jediným krajem, který čelí žalobám. Letiště nyní čeká na stanovisko ministerstva životního prostředí ke studii EIA. Věří ale, že paralelní dráhu, s níž počítá i současný územní plán, bude moci začít budovat už příští rok.

Vydáno pod