Sebnitzská trať je prý ostuda Saska

Sebnitz (Německo) – Že na německém území zřejmě nebude obnovena železniční trať ze Sebnitz k sasko-českým hranicím u Dolní Poustevny, je podle místních médií ostuda Saska. O osudu zhruba 600 metrů, na kterých je třeba znovu položit koleje, má rozhodnout saský dopravní koordinátor VVO v březnu, už však dal najevo, že o trať zřejmě nebude mít zájem – přesto, že česká Správa železniční dopravní cesty svůj úsek z poustevenského nádraží na hraniční čáru už za 34 milionů korun zrenovovala.

O obnovení přeshraniční trati, která – podobně jako mnoho dalších – zanikla po válce, stojí především Ústecký kraj. Propojení by výrazně zrychlilo cestování vlakem ze Šluknovského výběžku do Děčína. Vlak by mohl přes Bad Schandau dojet z Dolní Poustevny do Děčína zhruba za hodinu. Tím by mohla veřejná doprava vytvořit alternativu automobilové dopravě. V současnosti trvá cesta vlakem s přestupem v Krásné Lípě dvě a půl hodiny, a tak se cesta autem časově vyplatí, i když je nutné objíždět dlouhodobě uzavřené Hřensko.

Na dostavbě kolejí přes hranice se domluvily oba státy v roce 2006 a vydaly společné memorandum. Česko svoji úlohu splnilo, na dokončení německého úseku se už dlouho čeká. „Je to dost hanebný stav. Sasko si dělá před českými sousedy pěknou ostudu, že není schopné položit 600 metrů kolejí,“ řekl televizi MDR starosta Sebnitz Mike Ruckh. Podle autora  reportáže nazvané 595 metrů byrokracie se Češi spolehli na německou spolehlivost, jenže narazili – železniční správa tak možná zbytečně utratila desítky milionů.

Němečtí železničáři se stavbou váhají proto, že Sasko zahájilo vlnu škrtů v regionální železniční dopravě. VVO by chtěl zastavit osobní dopravu v příhraničí včetně úseku Sebnitz–Bad Schandau. Denně po tzv. saském Semmeringu jezdí asi 230 lidí, a to je podle saských představitelů příliš málo. „Schválili jsme investice, ale ve chvíli, kdy tam nikdo nebude jezdit, ztrácejí smysl,“ řekl MDR saský ministr dopravy Sven Morlok.

Podle všeho rozhodnutí zastavit dopravu nezvrátí ani odhady, podle kterých by dokončení přeshraniční spojky přivedlo do vlaků asi tisíc nových cestujících denně.

Pokud dopravu nezaplatí Sasko, neučiní tak ani Ústecký kraj, ačkoli jde především o rychlou dopravu jeho občanů. „Bylo by hodně paradoxní, abychom financovali dopravu tak bohatého státu,“ řekl v prosinci vedoucí odboru dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.