Ve Zlínském kraji opravují výtluky novou technologií

Zlín - Ve Zlínském kraji zkouší letos v zimě na silnicích nižších tříd novou technologii na opravu výtluků. Dosud je silničáři opravovali trvanlivějším způsobem až na jaře, nyní využívají zařízení Silkot, které tyto práce umožňuje vykonávat i při teplotách až do minus pěti stupňů Celsia. Tuto zimu tam chtějí silničáři vynaložit na opravy strojem Silkot asi 300 000 korun, informoval o tom provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Radek Berecka. Ve Zlínském kraji nabízejí tyto opravy výtluků dvě firmy.

Při jarních opravách vozovek dělníci nejprve odstranili zbytky posypových materiálů, potom poškozená místa odfrézovali, vyplnili horkou obalovanou směsí a zhutnili silničními válci. Tyto práce ale mohli provádět až za teplého počasí a v době, kdy zahájily provoz obalovny živičných směsí, tedy koncem března nebo v dubnu.

V zimě se v nejnutnějších případech opravují výtluky studenou obalovanou směsí, která se hutní vibračními deskami. Tento materiál se ale zpravidla dobře nespojí s původní vozovkou a trvanlivost takových oprav nebývá dlouhá. Výtluky opravené v zimě za studena se tak většinou musejí v létě znovu opravovat horkou živičnou směsí.

Stroj Silkot zahřeje vozovku a zaplní otvor recyklátem předehřátým v zásobníku na teplotu 160 stupňů Celsia. Následně je materiál zaválcován. Vlivem tepla by se měl recyklát lépe spojit s původní rozehřátou silnicí a takto opravené místo by mělo vydržet podstatně déle než výtluky opravované studenou směsí.

Nová technologie se zařízením Silkot 70-80 je určitým kompromisem, kdy se mohou i v zimě opravovat výtluky horkou metodou. Výhodou je i využití odpadu z frézování asfaltových vozovek, takzvaných recyklátů. Cena se pohybuje kolem 450 korun bez DPH za metr čtvereční opravené vozovky.

Cestáři použili uvedenou technologii už na opravy výtluků ve Zlíně v Březnické ulici, na silnicích v Březnici, poblíž Baťovy vily ve Zlíně a na komunikaci z Ústí u Vsetína do Velkých Karlovic.

Během letošní zimy se také několik motoristů zajímalo o možnost získat náhradu škody za poškození vozidla při najetí do neoznačeného hlubokého výtluku. „Většina žádostí o odškodnění má bohužel vážné nedostatky. Chybí například přesná lokalizace místa, chybějí protokoly policie. Kompletní žádosti se předávají k rozhodnutí, pokud jde o krajské silnice, orgánům Zlínského kraje,“ doplnil Berecka s tím, že loni kraj neuznal náhradu ani jedné takové škody.

Děravá silnice
Zdroj: ČT24